Велике вагонобудівне підприємство України – АТ “Дніпровагонмаш” (ДВМ, Кам’янське Дніпропетровської обл.), контрольоване фінансово-промисловою групою “ТАС” бізнесмена Сергія Тігіпка, у 2022 році реалізувало 623 вагони, що на 35%, або на 162 од., більше, ніж у 2021 році.
Згідно з оприлюдненою в системі розкриття інформації Нацкомісії з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) неконсолідованою звітністю компанії за 2022 рік, водночас виробництво вагонів зросло на 21%, або на 100 од., – до 577 од.
Чистий дохід ДВМ за минулий рік зріс на 77,3% – до 1 млрд 108,7 млн грн, чистий прибуток становив 48,64 млн грн проти збитку 111,3 млн грн.
За інформацією у звіті, збори акціонерів ДВМ 20 квітня поточного року вирішили не виплачувати дивіденди за 2022 рік.
Завод минулого року отримав 130,64 млн грн валового прибутку проти 38,17 млн грн збитку у 2021 році. Від операційної діяльності прибуток становив 51,12 млн грн проти 115,8 млн грн збитку.
Згідно зі звітом, весь чистий дохід у 2022 році отримано від реалізації вантажних вагонів (середньореалізаційна ціна вагона – 1,78 млн грн). При цьому на експорт було поставлено продукцію на 31,9 млн грн (2,9% обсягу продажів).
За інформацією компанії, основними постачальниками сировини і матеріалів для ДВМ у 2022 році були “Метінвест СМЦ” (Київ), “Інтерпайп Україна” (Дніпро), “Дніпроспецсталь” (Запоріжжя), ТОВ “Азовмаш” (Київ), Краматорський металопрокатний завод, “УПЕК Трейдинг” (Харків).
При цьому наголошується, що за рік ціни на осі зросли на 87,9%, листи – на 42%, гнутий профіль – на 27,5%, підшипники – вдвічі, на автозчеплення – на 30,8%.
Завод оцінює свою частку в загальному обсязі виробництва вагонів в Україні в 22%. Серед конкурентів зазначає, зокрема, Крюківський вагонзавод, ДМЗ “Карпати”, Попаснянський вагоноремонтний завод.
Водночас ДВМ констатує, що російська агресія кардинально змінила вантажну базу залізничної логістики в Україні, внаслідок чого вантажні перевезення скоротилися більш ніж удвічі, а найбільша питома вага скорочень припала на вантажі ГМК, паливно-енергетичного комплексу та будівництва.
Крім того, падіння попиту на вагони, за оцінкою ДВМ, продиктоване, зокрема, відсутністю тягового рухомого складу в “Укрзалізниці” через його зношеність, присутністю уживаних російських вагонів із вичерпаним терміном експлуатації та транзитних вагонів, які залишилися на території України після 24 лютого 2022 року, збільшенням терміну обігу рухомого складу.
У звіті наголошується, що ДВМ не планує на поточний рік істотного розширення виробництва і реконструкції, але має намір проводити подальшу диверсифікацію в бік виготовлення металоконструкцій для вітчизняних і зарубіжних споживачів
“Дніпровагонмаш” – одне з провідних підприємств України з проектування та виготовлення вантажних вагонів. Річна потужність виробництва – 9 тис. од.
За даними звіту, на початок 2023 року на підприємстві працювали 876 осіб, водночас фонд зарплати скоротився на 33,54 млн грн – до 118,42 млн грн через зниження чисельності працівників, роботу в режимі простою і неповного робочого тижня.
Як повідомлялося, згідно з консолідованою звітністю ДВМ (включає показники дочірнього підприємства “Стальзавод”), чистий дохід у 2022 році зріс у 1,9 раза порівняно з 2021 роком – до 1 млрд 107,5 млн грн, чистий прибуток становив 32,7 млн грн проти збитку 1323,5 млн грн за попередній рік.
У 2021 році ДВМ скоротив випуск вантажних вагонів на 39,2% – до 477 од., реалізацію – на 44% – до 461 од. Загалом в Україні було випущено 1,9 тис. вагонів.
Група “ТАС” заснована 1998 року бізнесменом Сергієм Тігіпком. Сфера її бізнес-інтересів охоплює фінансовий сектор (банківський і страховий сегменти) та аптечний, а також промисловість, нерухомість, венчурні проєкти.
Тігіпко наприкінці 2022 року повідомляв “Forbes Україна”, що ДВМ випускає 70 вантажних вагонів на місяць і готується локалізувати виробництво в Австрії.