Верховна Рада ухвалила закон №8401, один із важливих структурних маяків програми з МВФ, про скасування 2% єдиного податку (ЄП) з 1 серпня і повернення документальних перевірок і контролю РРО, повідомив перший заступник голови профільного комітету Ради Ярослав Железняк.
Він повідомив у Телеграм, що за закон у цілому проголосували 239 народних депутатів.
За його словами, закон передбачає, що платник 2% ЄП матиме право подати заяву про відмову від застосування 2% ЄП і вказати, на яку систему оподаткування він бажає перейти. Без подання такої заяви, а також якщо в заяві платник не зазначить бажану систему, він буде автоматично повернутий на систему, на якій перебував до обрання 2% ЄП.
Також автоматично вважатимуться платниками ЄП третьої групи зі ставкою 5% новостворені суб’єкти господарювання, які з дня державної реєстрації обрали 2% ЄП.
Як зазначив Железняк, закон автоматично відновлює права та обов’язки платника ПДВ для тих суб’єктів, у кого реєстрацію платником ПДВ було призупинено, та надає платникам, які у 2023 році перейшли з 2% ЄП на загальну систему, право перейти повторно у 2023 році на спрощену систему на власний вибір шляхом подання заяви. При цьому, у разі подання заяви до 1 вересня 2023 року, такий платник вважатиметься платником ЄП з 1 серпня 2023 року.
Законопроєктом з 1 серпня частково скасовується чинний мораторій на проведення перевірок для підакцизних товарів (алкоголь, тютюн, пальне), грального бізнесу та фінансових послуг, повідомив також депутат.
Водночас, вказав він, 1 жовтня повертається відповідальність за порушення у сфері застосування РРО. Виняток збережено тільки для прифронтових територій, але не для торгівлі підакцизними товарами.
Железняк уточнив, що “технічний борг” (що виник з 1 квітня 2022 року до 31 липня 2023 року в електронному кабінеті) не враховуватимуть під час визначення можливості платника продовжувати перебування на спрощеній системі.
У кінцевій редакції ухваленого закону, зауважив депутат, передбачено збереження права добровільної сплати ЄП та ЄСВ для прифронтових територій (зокрема територій можливих бойових дій) та надання можливості ФОПам-платникам ЄП без ПДВ зазначати в розрахункових документах назви товарів (послуг) за спрощеною формою.
Встановлено також норму, що для передачі юридичними особами товарів для сил оборони не потрібно затвердженого переліку КМУ, додав Железняк.
Як уточнив голова фінкомітету ВР Данило Гетманцев, законопроєктом з 1 серпня частково скасовується чинний мораторій на проведення перевірок для підакцизних товарів (алкоголь, тютюн, пальне), грального бізнесу і фінпослуг, а також до кінця воєнного стану в разі, якщо платник сплатить нараховану за результатами перевірки суму податків або ЄСВ протягом 30 днів, то він звільняється від штрафів і пені, нарахованих на таку суму.
Голова комітету уточнив, що з 1 серпня 2023 року і до кінця воєнного стану встановлюється мораторій на проведення документальних перевірок зі сплати ЄСВ.
Водночас платники податків звільняються від відповідальності за порушення у сфері сплати ЄСВ, вчинені від початку воєнного стану і до 1 серпня 2023 року, а до платників податків на прифронтових територіях (зокрема, на територіях можливих бойових дій) не вживатимуться заходи з погашення податкового боргу.
Гетманцев додав, що “технічний борг” (що виник із 1 квітня 2022 року до 31 липня 2023 року в електронному кабінеті) не враховуватимуть під час визначення можливості платника продовжувати перебування на спрощеній системі.
У кінцевій редакції ухваленого законопроєкту передбачається збереження права добровільної сплати єдиного податку та ЄСВ для прифронтових територій (зокрема територій можливих бойових дій) і надання можливості ФОП-платникам єдиного податку без ПДВ зазначати в розрахункових документах назви товарів (послуг) за спрощеною формою.
Як повідомлялося, законопроєкт №8401 Рада ухвалила в першому читанні напередодні завершення роботи місії МВФ щодо першого перегляду програми EFF – 29 травня. Тоді його підтримала мінімально необхідна кількість депутатів – 226. У рамках програми розширеного фінансування EFF c МВФ передбачалося, що він набуде чинності з 1 липня, але у зв’язку із затягуванням розгляду фінкомітет Ради запропонував перенести його набуття чинності на 1 серпня.
Після опрацювання майже 2 тис. правок тижнем раніше фінкомітет рекомендував народним депутатам підтримати законопроєкт у цілому, вперше пом’якшивши критерії відбору компаній для документальних перевірок.
Представники МВФ 29 червня після виділення Україні другого траншу $890 млн заявили, що Фонд погодився відкласти виконання цього структурного маяка на місяць, проте він залишається одним із ключових у програмі.