В Україні наразі спостерігається певний дефіцит кадрів і для цього є декілька причин. Це і демографічна криза, що впливає на всі сфери загалом, і відтік кадрів з ринку праці у зв’язку з російською агресію та повномасштабною війною в країні, зменшення кількості працездатних чоловіків у зв’язку з мобілізацією. Якщо ми маємо близько 1 млн осіб, дотичних до захисту держави, більше 8 млн біженців – не всі з них працездатні особи, але цифра значуща (з 24 лютого 2022 року по 7 березня 2023 року включно в Європі перебуває 8 108 448 біженців з України, виходячи з даних Управління Верховного комісара ООН у справах біженців) – і ще декілька мільйонів внутрішньо переміщених осіб, то ж резервів кандидатів не так вже й багато. Передбачається, що більше половини біженців чекатиме завершення воєнних дій, тобто найближчим часом вони навряд чи поповнять ринок праці. І не всі з них взагалі повернуться відразу в Україну після Перемоги.
Ситуація, що склалася, призвела до того, що тепер роботодавці конкурують один з одним незалежно від сфери діяльності: якщо раніше компанії розглядали кандидатів зі своїх областей і з релевантним досвідом, то зараз вони здебільшого готові самостійно навчати співробітників незалежно від їхніх навичок.
Створюйте кар’єрні можливості
То ж як українським компаніям в сучасних реаліях вирішувати проблему дефіциту кадрів? Відповідь проста: створіть умови, які запобігатимуть у майбутньому відтоку фахівців з компанії та вирощуйте власних крутих менеджерів та спеціалістів: перетворіть Junior в Middle, Middle у Senior, а Senior у Lead. Намагайтеся шукати людей з потрібним потенціалом та кваліфікацією всередині команди. Якщо ви працюєте в досить великій компанії, то в ній 100% є люди, які мають амбіції, готові навчатися та ротуватися. Чим «ближча» ця людина до вашої зони відповідальності, тим менше їй потрібно буде приділяти уваги і тим швидше вона адаптується. Навіть якщо ця людина була в зовсім іншому відділі, вона все одно вже знайома з культурою і цінностями компанії, її продуктом, процесами та інструментами.
Так як Zakaz.ua є сервісом доставки продуктів із супермаркетів, в нашій команді працюють сотні лінійних співробітників по всій Україні на локаціях наших ритейл-партнерів. Вони забезпечують операційні процеси: збирання та доставлення замовлень до Клієнтів. Мова йде про збиральників, комірників, комплектувальників, кур’єрів та адміністраторів локацій. Також в нас чимала команда офісу, яка налічує десятки фахівців.
На фото: команда офісу Zakaz, весна 2021
Оскільки компанія активно розвивається, ми звертаємо увагу на бажання співробітників зростати, підтримуємо та заохочуємо їх амбіції. Ми вирощуємо наші кадри: тому у кожного фахівця у Zakaz є можливості кар’єрного та професійного зростання. У нашому офісі працює багато талановитих співробітників, які, наприклад, пройшли шлях від збирача чи офіс-менеджера до керівних посад. Наведу кілька яскравих кейсів.
Перший випадок Інни Громадської, керівниці відділу по роботі з персоналом. Інна в компанії працює близько десяти років. Починала зі звичайного збирача замовлень в одному з магазинів, куди влаштувалася в травні 2013 року. Інна одразу зарекомендувала себе як цінний і результативний співробітник, тому активно зростала кар’єрними сходинками, близько 5-ти років працювала на різних посадах у якості лінійного співробітника, а в 2018 році отримала пропозицію від HR обійняти вакантну позицію рекрутера. Зазначу, що за ці роки Інна здобула вищу професійну освіту за спеціальністю менеджера з управління персоналом. В перший місяць роботи на новій посаді вона долучила до команди аж 30 осіб! З роками компанія масштабувалася, структура змінювалася, команда активно зростала і сформувався чималий HR-департамент. Вже за два роки Інна очолила відділ по роботі з персоналом, у підпорядкуванні маючи понад десять фахівців і обіймає цю посаду до сьогоднішнього дня.
Аналогічний шлях здолала Юлія Шакотько, яка у 2013 році влаштувалася в компанію збиральницею. В 2015 році потрапила в команду офісу оператором контакт-центру, потім стала його супервайзером. Згодом компанія зростала, масштабувалася і коли почала міжнародну експансію, Юлія стала куратором розвитку закордонних філій. Зараз також координує новий напрямок доставки продуктів з ринків.
Крутий приклад зростання також у Олександра Антонова, який розпочав роботу у 2017 році як комірник на локації METRO Теремки, а зараз обіймає посаду заступника операційного директора-начальника відділу комплектування замовлень, під порядкуванням Олександра знаходиться кілька сотень підлеглих по всій Україні.
З останніх прикладів також відзначу Анну Березовську, яка почала свій шлях в Zakaz.ua у 2018 році, влаштувавшись в компанію збиральником. Поступово Аня набиралася досвіду, підвищувала свою кваліфікацію, навчалася та потрапила в команду офісу, спочатку як оператор вхідної лінії у контакт-центрі, а згодом у відділ по роботі з партнерами як менеджер та помічник керівника відділу. І ось у серпні минулого року вона отримала нову посаду Project Manager у маркетинговому відділу, попередньо пройшовши відповідний курс навчання, вартість якого частково сплатила компанія. Цікаво зазначити, що до неї цю посаду обіймала людина, яка свого часу також мала кар’єрне зростання в компанії і починала працювати в Zakaz.ua як офіс-менеджер.
Яскравий приклад кар’єрного зростання також має і комерційний директор Євген Нетреба, який у лютому 2018 року починав свій шлях в компанії на посаді менеджера з розвитку бізнесу. Євген одразу зарекомендував себе як талановитий, креативний, енергійний та результативний фахівець. Тому вже в липні того ж року очолив новостворений комерційний департамент та сформував з нуля наступні підрозділи: відділ по роботі з брендами, відділ маркетингу, відділ В2В-продажів та відділ по роботі з ритейл-партнерами.
Таких чудових мотивуючих історій у нас багато. Але важливо відзначити, що це зростання стало можливим завдяки бажанню співробітників розвиватися, отримувати додаткову кваліфікацію та навички.
Навчайте та мотивуйте: створіть можливість підвищувати кваліфікацію
Конкурентоспроможна зарплата та кар’єрне зростання – лише частина того, що чекають співробітники від компанії. Тому окрім розвитку іміджу компанії ми сприяємо розвитку особистих брендів наших топ-менеджерів через їх участь у бізнес-заходах як спікерів, публікацій їхніх коментарів та статей у ЗМІ. Розвивати персональний бренд не всім під силу і не кожен співробітник компанії вирішиться на цей крок. Менеджерам з персоналу важливо виділити тих, хто впорається із цим завданням, хто горить бажанням себе зарекомендувати, не боїться публічності та готовий до комунікації зі світом.
Задовольняйте потреби співробітника у розвитку hard skills. Так, наприклад, в нашій компанії час від часу проводяться внутрішні тренінги та брейн-шторми. Ми надаємо можливість нашим фахівцям підвищувати кваліфікацію та навчаємо менеджменту, періодично відправляємо колег брати участь у профільних бізнес-конференціях, форумах, лекціях, відвідування курсів тощо.
На фото: команда офісу Zakaz, літо 2022
Отже, в нинішніх умовах ринку праці та дефіциту кадрів найкраще рішення для компаній – самостійно вирощувати власних крутих фахівців. Це позитивно впливатиме на всі аспекти бізнесу: мотивуватиме співробітників, а також заощадить час та кошти на залучення нових фахівців до команди, їх навчання та адаптацію.