ПАТ “Крюківський вагонобудівний завод” (КВБЗ, Полтавська обл.) завершив січень-червень 2025 року зі збитком 11,7 млн грн, що на 6,7% менше аналогічного показника січня-червня 2024 року.
Згідно з проміжною неконсолідованою звітністю компанії, оприлюдненою у системі розкриття інформації Нацкомісії з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР), чистий дохід збільшився на 24,1% – до 1 млрд 772,7 млн грн.
Завод за звітний період отримав 34,4 млн грн збитку від операційної діяльності – у 2,4 раза менше, тоді як валовий прибуток збільшився вчетверо – до 96,3 млн грн.
КВБЗ також оприлюднив проміжну звітність за перший квартал поточного року, згідно з якою він завершив його з чистим прибутком 3,3 млн грн – на 7,6% менше показника січня-березня-2024 за зростання чистого доходу на 73% – до 1 млрд 131 млн грн.
Таким чином, у другому кварталі поточного року його збиток скоротився на 7% порівняно з квітнем-червнем-2024 – майже до 15 млн грн, а чистий дохід зменшився на 17% – до 642,2 млн грн.
Згідно з консолідованою звітністю компанії, у першому півріччі консолідований збиток склав 9,8 млн грн – на 9% менше, ніж за той же період торік, а консолідований чистий дохід збільшився на чверть – до 1 млрд 785 млн грн.
У звітах компанії зазначається, що у першому кварталі 2025 року КВБЗ реалізував 121 вантажний вагон (всього вагонобудiвниками України на ринок поставлено 474 вантажних вагона), тоді як в другому кварталі поставок вантажних вагонів не було.
“З урахуванням значної надлишкової кiлькостi вантажних вагонiв на ринку України у другому кварталі 2025 року, низькими орендними ставками, недостатньою вантажною базою для iснуючого парку вагонiв, ПАТ КВБЗ” реалiзацiю вантажних вагонiв не здiйснював”, – йдеться у звіті.
Разом з тим, за даними заводу, пiдприємствами-конкурентами КВБЗ було реалiзовано 131 вагон по ранiше укладеним договорам (в тому числі 61 вагон реалізовано ТАС “Дніпровагонмаш”, 70 – ДМЗ “Карпати).
“По цим договорам “ТАС Днiпровагонмаш” та ДМЗ “Карпати” були оформленi сертифiкати про форс-мажорнi обставини з подовженням термiнiв поставки вагонiв на третій квартал 2025 року”, – повідомляє КВБЗ.
КВБЗ відзначає, що на ринку вантажних вагонiв України у другому кварталі був стiйкий та значний їх профiцит.
“А на ринку експортної продукцiї вiдмiчається зменшення попиту та уповiльнення розвитку через вiдсутнiсть програм оновлення парку та списання зношеного рухомого складу”, – йдеться у звіті.
Водночас КВБЗ нагадує, що у першому півріччі він продовжив постачання пасажирських вагонів “Укрзалізниці” в рамках укладеного у 2023 році контракту на 66 вагонів, зокрема в першому кварталі поставив 17, в другому – 16 вагонів.
Частку експорту в другому кварталі склала 0,6% обсягу продажів – це були запчастини залізничного транспорту для Латвії.
“Враховуючи високий розвиток галузi виробництва залiзничного рухомого складу в країнах ЄС, конкуренцiя там вважається надзвичайно високою. До традицiйних європейських виробникiв додались новi з Туреччини та Болгарiї, які пропонують низькi цiни на продукцiю, що обумовлено суттєвою часткою власного виробництва комплектуючих (в першу чергу – вiзкiв), близькiстю до постачальникiв металопрокату та нижчими (нiж в Захiднiй Європi) операцiйними витратами”, – зазначено у звіті компанії.
КВБЗ виробляє пасажирські та вантажні вагони, регіональні дизель-поїзди, швидкісні міжрегіональні поїзди локомотивної тяги, запасні частини та візки для вантажних вагонів.
У 2024 році завод реалізував 1,096 тис. вантажних вагонів, що майже на 10% перевищує продаж у довоєнному 2021 році. Також були поставлені “Укрзалізниці” перші 15 пасажирських вагонів з контрактів на 66 од. Чистий прибуток склав 81,08 млн грн супротив збитку 143,76 млн грн 2023 року.