Українські підприємства в січні-березні цього року збільшили експорт брухту чорних металів на 32,04% порівняно з аналогічним періодом минулого року – до 80,888 тис. тонн зі 61,261 тис. тонн.
Згідно зі статистикою, оприлюдненою Державною митною службою (ДМС) у вівторок, у березні було експортовано 39,908 тис. тонн (+57,8% до лютого), у лютому – 25,284 тис. тонн брухту (+61% до січня), у січні – 15,696 тис. тонн.
У грошовому вимірі вивезення металобрухту за січень-березень зросло на 25,1% – до $24,302 млн з $19,431 млн.
Експорт металобрухту в зазначений період здійснювався переважно до Польщі (88,03% поставок у грошовому вимірі), Греції (6,95%) та Німеччини (2,51%).
За перший квартал Україна імпортувала 25 тонн металобрухту на $8 тис. з Польщі (85,71%) та Британських Віргінських Островів (14,29%).
Як повідомлялося, 28 березня 2025 року у Верховні Раді відбулася робоча нарада з питань забезпечення українських виробників металопродукції сировиною, в якій взяли участь представники металургійних підприємств, уряду та народні депутати. На ній заступник голови комітету Верховної Ради з економічного розвитку Дмитро Кисилевський констатував, що зараз в Україні діє мито EUR180/тонна на експорт металобрухту, яке розповсюджується на всі країни, окрім ЄС. Це мито продовжить діяти на поставки до Туреччини й після підписання угоди про ЗВТ.
Народний депутат зауважив, що на нараді обговорювалася також й інша важлива тема – обхід діючого мита на брухт через транзит країнами ЄС.
За даними заступника голови комітету ВР з економічного розвитку, торік з України в ЄС вивезли майже 300 тис. тонн брухту чорних металів з нульовим митом. Левова частка цього експорту транзитом через Констанцу і інші порти пішла в Туреччину й інші країни, уникаючи сплати мита EUR180 за тонну – це близько 2 млрд грн втрачених надходжень до державного бюджету. Кисилевський підкреслив, що якби цей брухт пішов на українські заводи, це б створило більше доданої вартості на виробництві, більше податків, ЗСУ могли б отримати більше коштів на фінансування потреб з оборони України.
“Тож з огляду на це, Україна має почати консультації з європейськими партнерами щодо їхньої здатності відслідковувати кінцевого споживача сировини, а також щодо інших більш прикладних заходів для того, щоб ця дефіцитна сировина залишалась і перероблялась в країні (…) Україна має бути максимально твердою у відстоюванні власних національних інтересів”, – резюмував парламентарій.
Як повідомлялося, брухтозбиральні підприємства України в 2024 році наростили експорт брухту чорних металів на 60,7% порівняно з 2023 роком – до 293,190 тис. тонн зі 182,465 тис. тонн. У грошовому вираженні вивезення металобрухту за рік зросло на 73,2% – до $91,311 млн з $52,723 млн. Експорт металобрухту торік здійснювався переважно до Польщі (81,80%), Греції (13,75%) та Німеччини (3,19%).
Торік Україна імпортувала 104 тонни металобрухту на $110 тис. переважно з Туреччини (64,55% у грошовому вираженні), Британських Віргінських Островів (16,36%) і Панами (8,18%), тоді як попереднього року в країну було завезено 1,075 тис. тонн на $411 тис.