Business news from Ukraine

Business news from Ukraine

Відсьогодні в Україні забороняється реклама електронних пристроїв для куріння та сигарети з добавками

11 Липня , 2023  

11 липня 2023 року набрав чинності комплексний антитютюновий Закон №1978-IX від 16.12.2021 р. «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну». З цієї нагоди громадська організація «Життя» провела брифінг та перформанс з метою ознайомити суспільство зі змінами в законодавстві та посилити їх виконання.

Ухвалені зміни спрямовані на захист дітей та молоді від приваблення до початку куріння. Згідно з даними ВООЗ, в Україні кожна 5-та дитина у віці 13-15 років курить електронні сигарети, а 15% вживають тютюнові вироби.

Ключові норми Закону №1978-IX передбачають:

Під час брифінгу учасники обговорили важливість нововведених обмежень для здорового майбутнього населення України.

«Реклама та смако-ароматичні добавки — це пастка тютюнових компаній, в яку вони намагаються заманити передусім дітей та молодь. Як показує статистика, половина споживачів електронних сигарет обирає їх саме через смак та аромат. Ще третина вважає, що такі пристрої є менш шкідливими. Саме це і є маркетингові маніпуляції, які впливають на потенційних споживачів. Тепер наша місія — забезпечити виконання Закону та розглянути наступні кроки, які створять умови для майбутнього дітей без тютюну та нікотину», — наголосила Тетяна Скапа, начальниця відділу з питань профілактики неінфекційних захворювань та обігу наркотичних засобів Департаменту громадського здоров’я МОЗ України.

Учасники заходу також обговорили важливість набрання чинності Закону 1978-ІХ як частини імплементації Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну, «антитютюнової» Директиви 2014/40/ЄС, а також, опосередковано, Директиви «аудіовізуальних медіапослуг» 2010/13/ЄС. Нагадаємо, імплементація згаданих Директив є зобов’язанням України в рамках Угоди про асоціацію з ЄС.

«Закон 1978 є важливою частиною імплементації міжнародних норм та зобов’язань України. Вся Європа бореться з тютюновою епідемією, і Україна повернула собі лідерство у впроваджені кращих міжнародних практик. Важливе завдання забезпечити їх ефективне виконання та підготувати наступні зміни. Ми не можемо дозволити собі втрачати щороку понад 130 тисяч українців, тим паче на 9-й рік кровопролитної війни. Люди — це найважливіше, що ми маємо! Крім того економічні втрати від наслідків вживання тютюну є неспівмірними зі сплаченими податками», — зазначив Володимир В’ятрович, народний депутат України.

Під час перформансу «Зніми рожеві окуляри — за солодким смаком ховається отрута» учасники наочно продемонстрували «прощання» з оманливими ілюзіями, які намагаються нав’язати тютюнові компанії, і показали справжню жорстоку реальність наслідків для здоровʼя від вживання тютюнових виробів та електронних пристроїв для куріння. Вкотре наголошуємо, безпечного куріння не існує!

«Нововведені заборони допоможуть українцям позбутися «рожевих окулярів», якими тютюнова індустрія вводила в оману дітей та молодь. За яскравою рекламою та «приємним» смаком та ароматом ховається отрута. Це стосується як звичайних сигарет, так і рідин до електронних сигарет. Спільні зусилля Парламенту, Уряду та експертної громадськості забезпечили набуття чинності змін, які дозволять захистити здоровʼя дітей та молоді, які є ядром для відновлення людського капіталу України!», —наголосив виконавчий директор ГО «Життя» Дмитро Купира.

Заборона реклами тютюнових виробів діє ще з 2012 року, а відтепер до цього списку додалися пристрої для нагрівання тютюну та електронні сигарети. Таким чином з 11 липня 2023 року практично вся реклама будь-яких пристроїв для куріння повинна зникнути з наших білбордів та смартфонів. Фінансувати облаштування укриття чи пункту обігріву тютюнові компанії теж не можуть. Також з полиць магазинів та кіосків мають зникнути сигарети та рідини до електронних сигарет зі смако-ароматичними добавками.

Держпродспоживслужба визначена органом, який забезпечує реалізацію нагляду (контролю) за дотриманням законодавства щодо захисту населення від шкоди тютюну. В межах своїх компетенції та обов’язків фахівці Держпродспоживслужби слідкують за виконанням нових норм. Закон визначає, що порушення вимог статей 16, 16-1, 16-2 передбачає штраф у розмірі 30 тисяч гривень за кожен факт реклами на окремому рекламному носії або кожний окремий захід з метою стимулювання продажу. За невиконання  статей 10, 10-1 (щодо вимогам до вмісту тютюнових виробів та електронних сигарет) — штраф складатиме 20 тисяч гривень. У разі повторного порушення протягом року — 50 тисяч гривень», — підсумував Юрій Сахно, головний спеціаліст відділу контролю за рекламою та дотриманням антитютюнового законодавства Держпродспоживслужби.

Якщо ви стали свідком порушення, слід звертатися зі скаргою до Держпродспоживслужби, яка уповноважена накладати фінансові санкції за такі порушення.

За результатами опитування, проведеного у квітні 2023 року на замовлення ВООЗ, 27,4% українців є споживачами будь-яких тютюнових та нікотинових виробів. Серед них 22% віддають перевагу лише продуктам із ароматизаторами — це переважно жінки та молодь. 37,8% українців помічали рекламу та іншу інформацію, спрямовану на стимулювання продажів тютюнових та нікотинових виробів. Ці цифри яскраво демонструють, наскільки необхідними є заборони будь-якої реклами та смако-ароматичних добавок.

Нагадуємо, щороку в Україні від хвороб, спричинених курінням, помирає 130 тисяч людей. Впровадження ефективних кроків на подолання епідемії вживання тютюну та нікотину допоможе уникнути цих смертей та вберегти такі дорогоцінні українські життя.

ПРИМІТКА. Прикінцеві положення Закону України №1978-ІХ пунктом 4 передбачають:  «Тютюнові вироби, електронні сигарети, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, а також пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, введені в обіг до набрання чинності відповідними положеннями цього Закону, знаходяться в обігу до їх повної реалізації в межах терміну придатності для споживання, але не довше дванадцяти місяців з дня набрання чинності цим Законом».