Офіційне відкриття Мети як інтернет-проєкту відбулося 12 листопада 1998, до запуску готувалися півроку. В основі першої версії пошукової системи лежав “движок”, розроблений лінгвістичною фірмою Агама, яка володіла пошуковою системою АПОРТ, де на той час працював наш колега, майбутній співакціонер Мети. Він видав ці 5 інсталяційних дискет, “перші зерна” пошукової системи.
Кошти на перший сервер мені вдалося видобути в “Укрсиббанку”, це були вагомі для того часу 2000$, які банк виділив під гарантію розміщення банера на кілька років, і, можливо, це був один із перших продажів банерної реклами в Україні.
Інтернет забезпечив провайдер “Харків-онлайн”. Ось так все починалося, всі роботи щодо інших аспектів обслуговування проєкту ми робили втрьох.
Незабаром з’явився каталог сайтів, був розроблений свій власний пошуковий “движок”, який давав запас продуктивності на пару-трійку років уперед, стали з’являтися і супутні сервіси – прогноз погоди, трансляція новин і далі пішло.
Відзначу додатково один із ключових моментів везіння, яких в історії Мети було чимало. Це був спільний рекламний проєкт між Метою, Microsoft та Compaq. В результаті домовленості, у нас безкоштовно з’явилася дорога ліцензія на Windows Server, найпотужніший на той час сервер, і Мета полетіла, а коли нам вдалося знову-таки за рекламу, встановити Мету на техмайданчику УкрНету в точці обміну українським трафіком, то відвідуваність подвоїлася буквально за добу.
Звідки така назва, які ще були ідеї
Неймінг проєкту почався відразу після тестового запуску пошукової системи у липні 1998 року і тривав три місяці.
Варіантів було море. Ми навіть сварилися іноді. Один із них був АПОРТ 2000, оскільки ми припускали з колегами з Агами, що український сервер буде просто дзеркалом, тобто копіювати “материнський” індекс і локально його роздавати. Однак партнери не схвалили. Як згодом з’ясувалося, вони самі назвали нову версію своєї пошукової системи таким чином, може ми їм і підказали. Суфікс 2000 був тоді дуже модний.
До речі, саме тоді в мене з’явилася ідея нічого не віддзеркалювати, а “варити” свій, оригінальний індекс у зоні *.ua і так ми й зробили, заклавши основу унікального українського пошуку.
Ще один варіант, який ми обговорювали і якийсь час прикладали до проєкту слово ТРОПА, гра слів, якщо АПОРТ прочитати праворуч наліво. Начебто є якась інтрига, але все одно не те.
Слово МЕТА спало мені на думку якось вранці. Під рукою був словник грецької мови, словник латинської, словник Даля та Ушакова, етимологічний словник. Трохи підстрибуючи від хвилювання, я став виписувати опорні моменти відтінків сенсу і, головне, різноманіття, яке можна вичавити з цієї назви надалі.
Далі було завдання зробити презентацію колегам, донести, що слово класне та ще й багатогранне і пишеться великими однаково українською, російською та англійською мовами.
Коли прийшло слово МЕТА, не мучилися і не сперечалися. Видзвонили досвідченого знайомого патентного повіреного, з яким працювали раніше, заплатили та запустили процес реєстрації товарного знаку.
Яким був тоді інтернет і які були цілі у Мети
Інтернет був повільний, не всім доступний і слабоконцентрований, розріджений, якщо можна так сказати. Зараз цей фактор уже несуттєвий, але були часи, коли, приступаючи до розробки бюджету планових доходів на рік, важливим параметром було зростання проникнення інтернету. Саме цей показник визначав потенційну рекламну ємність та передбачувані комерційні відвантаження. Отже, крім спільної аналітики, спілкувалися з друзями провайдерами, запитували їх реалії щодо підключення, робили корекції за фактом.
Завдання Мети в ті часи і на багато наступних років було дуже простим: дати українцям гарний засіб пошуку за українськими інтернет-ресурсами, а згодом і за українською інформацією загалом.
Таке чітке фокусування дуже довгий час грало нам у плюс. Стійке сприйняття було: шукаю у світі – Google, потрібна Росія – Yandex, українська інформація – Meta.
Потім ландшафт змінився, пішли локалізації від великих гравців, відкривалися представництва, вкладалися рекламні бюджети на просування, які для нас були надхмарними і ми втрачали частку ринку.
Що б змінили, якби повернулися назад
Виокремлю буквально кілька моментів. Перший: мабуть, треба було спочатку рухатися ширшим фронтом, тоді ми виявилися б готові до приходу великих іноземних гравців, у нас був би простір для маневру. Існував такий стійкий вираз – “порталоутворюючий фактор”. У Мети це був сервіс пошуку, це була стійка асоціація: Мета – це пошук.
З комунікаційними та розважальними підпроєктами ми запізнювалися.
Другий момент потрібно було рішучіше шукати інвестиції. Важко тримати широкий фронт на стислих ресурсах, а пошук – дуже капіталомісткий продукт і з гуманітарного забезпечення і з технологічної частини. Так що тут виникало своєрідне замкнене коло – треба було розширюватися, вкладати, а значить знову йти в уже незвичний мінус, а з іншого боку – утримувати чітке фокусування на базовій затребуваній компетенції.
Третій момент більший за маркетинговий план. У Мету було інтегровано рекламну агенцію, яка продавала рекламу як на Меті, так і на інших інтернет-ресурсах. На початку це було дуже ефективне рішення, нам вдавалося монетизувати майже 100% трафіку порталу. Однак, після того, як великі мережеві рекламні холдинги стали обживати український сегмент, це стало більше на заваді, Мету стали сприймати в контексті конкурента, а не як ефективний майданчик для розміщення. У цей момент потрібно було організаційно відокремлювати агентство від порталу, але запізнилися, а виправляти помилку довше та складніше, ніж її не робити.
Основні віхи розвитку
Основний період саме портального розквіту видався на 7 років проєкту, тоді ми поставили собі завдання – зробити самим собі подарунок та запустити 7 нових проєктів.
Загалом надбудовні проєкти ми починали робити з огляду на затребуваність тих чи інших сервісів в інших країнах, проте за рівнем загального розвитку український сегмент інфраструктурно на той момент відставав.
Топовими проєктами, окрім пошуку, були новини, пошта, метамаркет, який пізніше ми винесли в окремий домен. В якийсь час злетіли форум та блоги. Геокарти ми так і не довели до наміченого, непідйомний проєкт. Також добре себе зарекомендували онлайн-перекладач і медіа-розділ (фото та відео хостинг).
Окремо можна виділити історію підпроєкту Sport.ua. На старті він був повністю інтегрований у корпоративну структуру Мети. Якоїсь миті я зрозумів, що Спорт і Мета живуть у різній логіці, що призводить до різних пріоритетів та виробничих колізій. Через це ми витрачали купу часу на “гасіння пожеж”.
На позачергових зборах акціонерів я запропонував виділити проєкт Спорту в окрему юридичну особу і мене підтримали. Так Sport.ua став самостійною компанією, що займається тематичним контент-виробництвом, а Мета продовжувала рухатися як сервісна компанія.
Коротко кажучи про віхи корпоративного розвитку, можна виділити такі:
– 1998 рік, офіційне відкриття Мети як інтернет-проєкту;
⁃ 2000 рік, реєстрація ТОВ “МЕТА”;
⁃ 2000 рік, інвестором Мети стає американський фонд SigmaBleyzer, ТОВ “Мета” реорганізовано в акціонерне товариство – ПрАТ “МЕТА”;
⁃ 2007 рік, купівля контрольного пакета консорціумом російських інвесторів – “Російські фонди” і “Digital Sky Technologies” (згодом частку DST успадкував Mail.ru);
⁃ 2019 рік, викуп усіх пакетів акцій у російських/закордонних фондів та приватних осіб. Набуття засновниками компанії 100% контролю над ПрАТ “МЕТА”;
⁃ 2020 рік, повний продаж усіх активів проєкту Мета (головного порталу Meta.ua, інших веб-сайтів/доменів, поштовика, ТМ, софту та інших пов’язаних активів) української інвестиційно-технологічної компанії;
⁃ 2021 рік, займаюся розвитком нової компанії ТОВ “ТЕМА!”.
Як поставилися до того, що Фейсбук тепер став Мета
Особисто моя перша реакція – від душі посміявся і, як згодом виявилося, не тільки у мене виникла така реакція.
Чисто емоційно ця новина нагадала про минулі часи та співробітників-метівців, яких за багато років була не одна сотня. Написали колеги, партнери і навіть проявилися активні користувачі, які щодня приходили до нас за інформацією.
По суті ж, юридичні аспекти цього перейменування досить скрупульозно проаналізовані в статтях, що оперативно з’явилися на інших сайтах, тут все досить спокійно. Meta – бренд з історією, який завоював популярність і свою вірну аудиторію читачів, причому не лише в Україні, і є всі підстави для того, щоб мирно співіснувати поряд із гігантом. Так вийшло, що тезки, але українська Meta старша буде.
Чи слідкуйте за успіхами Мети та які побажання новим власникам
Так, звичайно, але не так як раніше, коли, не встигнувши зняти куртку, врубаєш комп’ютер і дивишся, чи все на головній, потім переглядаєш повідомлення про помилки і тільки потім йдеш заварювати каву.
Як одному із засновників та постійному керівнику Мети, мені дуже приємно, що проєкт потрапив у добрі руки, продовжує жити. Мета стала більш прицільною, чіткішою, відкинуто все зайве, а сильні підпроєкти підживлені і зміцнюються. Дозволю собі метафору: прийшов досвідчений садівник – подивився на дерево, прикинув що до чого за своїми метриками, обрізав гілки, що засихають, підрівняв, повиганяв короїдів, вніс добрива в кореневище і справа пішла, стовбур зміцнився і почався новий зріст.
Нашим колегам, які зараз управляють активом, хочу побажати, щоб МЕТА радувала (а вона здатна на це, перевірено за 22 роки) приносила гарні емоції та рясні врожаї довгі роки, а також органічно вписувалася у ландшафт їхньої діяльності.
Або якщо коротко, то нашим багаторічним корпоративним тостом:
“Здійснення мрій та досягнення Мети!”
Чи має шанс українська Мета домінувати в Україні
Зараз, коли інтернет-середовище по суті перенасичене інформаційними пропозиціями та способами їх отримання, дуже складно говорити про безумовне домінування. Крім того, увагу українського користувача захоплюють глобальні гравці, їм це не дорого, потрібна точна локалізація за місцем, а технології вже обкатані в інших регіонах.
Тут ще важливо не забувати, що межа між онлайном та офлайном зараз досить умовна і, якщо раніше можна було чітко сказати: це онлайн-бізнес, а це – офлайн, зараз ми маємо справу з єдиними комплексними системами. У Мети була і залишається здатність до проривів, вона не раз дивувала, потрапляла в поле зору і такими “семимильними стрибками” здатна яскраво рухатися вперед. Образно кажучи, ось досвідчений легіонер, який спокійно сидить вечорами біля багаття, підтримує себе у формі протягом дня, а потім у потрібний час у потрібному місці виходить і робить свою справу. У цьому сенсі за рахунок гарної історії, репутації та певної авторитетності у проєкту, як і раніше, дуже сильна і стійка позиція.