Зниження продажів більш ніж на 30% через російську агресію зазнали 47% українських компаній, зокрема у 19% падіння перевищило 50%, найбільше постраждали сільське господарство, роздрібна торгівля, гірничодобувна та металургійна промисловість, такі результати нового опитування стійкості бізнесу, представлені Американською торговою палатою (AmCham).
“Війна завдала величезної шкоди українському бізнесу, проте компанії продемонстрували надзвичайну стійкість, а деякі навіть знайшли можливості для зростання”, – йдеться в повідомленні.
Згідно з дослідженням, проведеним спільно з “McKinsey & Company Україна” напередодні першої річниці війни, 2022 року 3% компаній збільшили продажі, по 10% – або зберегли їх, або втримали зниження в межах 10%. Можливості зростання відзначали представники банківського та фінансового секторів, IT.
Лише 4% скоротили чисельність персоналу більш ніж на 30%, тоді як у 29% цей показник перебував у межах 10-30%, а 2% навіть збільшили штат.
Вказується, що 4% компаній припинили операції і не знають, коли зможуть їх відновити, тоді як 30% припиняли, але вже відновили.
На думку опитаних, у 2023 році тиск війни на бізнес збережеться або навіть посилиться. Також серед невтішних прогнозів – скорочення сукупного попиту, оскільки зростання ВВП залишається невизначеним, а купівельна спроможність споживачів може знизитися через вичерпання заощаджень, зростання безробіття та скорочення зарплат.
Як вказується в результатах дослідження, 90% компаній розробили внутрішні “плани на випадок непередбачуваних обставин”, проте понад 40% опитаних вважають їх недостатньо ефективними.
У рамках цих планів 61% створив довоєнні спеціальні оперативні групи (багатофункціональні групи або зі спеціалізацією на функцію управління ризиками), 33% розробили такі плани з бізнес-підрозділами, 6% залучили професійну зовнішню допомогу для підготовки планів. Також 40% компаній визнали, що план не спрацював належним чином, у т.ч. 29% не передбачили масштабів збоїв, а 7% не мали потрібних ресурсів для реалізації плану.
Згідно з опублікованою інформацією, основним військовим викликом для 25% опитаних стало зниження попиту на продукти або послуги (у машинобудуванні – 60%, рітейлі – 42%), для 23% – фізична шкода об’єктам (у FMCG – 67%, транспорті/машинобудуванні – 50%), 19% – порушення ланцюжків поставок (фармацевтика – 50%, машинобудування – 40%).
Проблему енергопостачання назвали основною 10% опитаних (IT – 30%, банки – 25%), проте серед топ-3 проблем вона лідирує з показником 66%, випереджаючи порушення ланцюжків поставок 60% і зниження попиту 52%.
Серед ключових пріоритетів для ефективного планування на випадок непередбачених обставин компанії виокремили гнучку операційну модель і сильну корпоративну культуру.
“У той час як гнучка операційна модель вважається найкориснішим фактором для подолання кризи, що триває, серед пріоритетів, які бачать компанії для свого подальшого розвитку, респонденти відзначили диверсифікацію, більш ефективне планування на випадок надзвичайних ситуацій і створення стійких команд”, – зазначено в дослідженні.
У майбутньому для подолання кризи 46% компаній звернуть увагу на стратегію та диверсифікацію бізнесу, що потребуватиме переосмислення інвестиційних планів, 29% ефективніше розпланують свої дії, 18% залучать і підтримають стійку команду та робочу силу.
Американська торговельна палата в Україні є найвпливовішою міжнародною бізнес-асоціацією, що слугує понад 600 компаніям-членам в Україні з 1992 року, доносить об’єднаний голос американських, міжнародних та українських компаній, які інвестували понад $50 млрд в Україну та залишаються вірними країні.