Експорт ріпаку з України у 2025-2026 маркетинговому році може скоротитись до мінімального показника з 2022-2023 МР та становитиме близько 2,7-2,8 млн тонн, що на 13% менше поточного сезону, повідомили в інформаційно-аналітичному агентстві “АПК-Інформ”.
Анілатики зауважили, що причиною подібного скорочення є очікуване зменшення виробництва олійної культури, а також на тлі можливого підвищення попиту з боку переробної галузі.
Виробництво ріпаку в Україні у 2025 році, за прогнозами експертів, може скоротитися до мінімуму з 2022 року через скорочення посівної площі озимої культури внаслідок дефіциту вологи восени 2024 року та через погану перезимівлю посівів у низці основних областей-виробників культури. Крім того, холодна погода, приморозки та сніг у першій декаді квітня можуть значно погіршити ситуацію.
За оцінкою “АПК-Інформ”, посівні площі під ріпаком становлять 1,34 млн га (-4%), тоді як площа збирання може не перевищити 1,17 млн га (-10%) і може бути ще меншою через несприятливі погодні умови. Прогноз виробництва олійної у 2025 році становить близько 3,35-3,4 млн тонн (-8%).
Що ж до розподілення ріпаку у новому сезоні, на думку аналітиків, ситуація буде значною мірою залежати від тарифної політики Китаю та США.
“Наразі ми спостерігаємо за погіршенням торговельних відносин між США та Китаєм, США та Канадою і між Китаєм та Канадою, що спричинить перерозподіл торговельних потоків каноли та продуктів переробки, а також може змінити плани аграріїв щодо сівби даної культури в основних регіонах”, – зазначили в агентстві.
Кілька країн можуть спробувати замістити канадські олію та шрот на китайському ринку за рахунок збільшення виробництва ріпаку/каноли, але питання в термінах – продукція вже в дефіциті і збільшення поставок Китай потребує вже зараз, а не в новому сезоні.
Через торговельні війни у новому сезоні очікується підвищення попиту і на українську ріпакову олію та шрот з боку Китаю, що може сприяти збільшенню внутрішньої переробки, але вона буде залежати від співвідношення вартості сировини та олії на українському ринку. До того ж українським компаніям може бути складніше формувати запаси, оскільки аграрії не поспішають продавати сировину за форвардами.
“Торгівля може залишитися слабкою, доки не буде оцінено вплив приморозків та снігу на олійну в низці європейських країн і в Україні зокрема. Також важливо враховувати, що, якщо ситуація з тарифами до нового сезону не зміниться і всі мита для Канади залишаться в дії, канадська канола може збільшити присутність на європейському ринку, а, отже, “вікно” для української олійної, як і раніше, залишається обмеженим першою половиною сезону”, – резюмували в “АПК-Інформ”.