Business news from Ukraine

Аналіз Deutsche Welle щодо витрат на підтримку України

22 Травня , 2024  

Уряди стикаються зі збільшенням запозичень, податків і скороченнями в державному секторі, щоб профінансувати свої стрімко зростаючі військові бюджети. Цього року європейські члени НАТО мають намір витратити на оборону рекордні 380 мільярдів доларів, що буде нелегким завданням для виборців.

Якщо ви хочете нагадати про загрози безпеці, з якими стикається сьогодні світ, подивіться, наскільки уряди збільшили витрати на оборону.Глобальні військові бюджети досягли $2,44 трлн (€2,25 трлн) минулого року, що майже на 7% більше, ніж у 2022 році. Це було найстрімкіше річне зростання з 2009 року, зафіксоване на другий рік  повномасштабного вторгнення Росії в Україну. На кожного чоловіка, жінку і дитину світові військові витрати зараз є найвищими з часів закінчення холодної війни – на рівні 306 доларів на людину.

Оскільки Київ виявився не готовим до такого масштабного конфлікту, західні країни збільшили військову допомогу Україні, а ескалація напруженості у відносинах з Росією, на Близькому Сході та в Азії також спонукала уряди зміцнювати свою оборону, як ніколи раніше з часів Другої світової війни.

У 2024 році Сполучені Штати виділили на оборону 886 мільярдів доларів, що на понад 8% більше, ніж за два роки. Вперше НАТО , Європейські партнери НАТО, за прогнозами, вперше виконають встановлену військовим альянсом мету витрачати 2% валового внутрішнього продукту (ВВП) – головну претензію колишнього президента США Дональда Трампа, адже багато хто з них не виконував її. Лише цього року вони виділили на оборону 380 мільярдів доларів, заявив у лютому очільник НАТО Єнс Столтенберг.

Польща лідирує (за показником ВВП)

В той час як Німеччина все ще наздоганяє інших членів НАТО, чому сприяє спеціальний фонд канцлера Олафа Шольца у розмірі 100 мільярдів євро (109 мільярдів доларів) для модернізації Бундесверу. Цього року Польща має витратити на оборону 4,2% ВВП, що є найвищим показником у військовому альянсі. Інші країни на східному фланзі НАТО також значно перевищують або незабаром перевищать цільовий показник у 2% через підвищену загрозу безпеці на своїх кордонах.

Як наслідок, уряди стикаються з дедалі складнішим вибором, як оплачувати ці нові оборонні зобов’язання, так само як багато економік слабшають через наслідки глобальної геополітичної напруженості, що триває, і тривалої інфляції. Багато країн вже є фінансово розтягнутими.

“Короткострокові зобов’язання щодо військової техніки для України повинні фінансуватися за рахунок додаткових запозичень. Саме так історично фінансувалися війни, – сказав DW Гунтрам Вольф, старший науковий співробітник брюссельського аналітичного центру Bruegel. “Але для довгострокового збільшення витрат на оборону необхідно або підвищити податки, або скоротити інші витрати”.

“Чи боляче це політично? Звичайно! Але якщо ви розподілите це між різними урядовими відомствами, це буде не так боляче”.

Німеччина скорочує бюджети міністерств, окрім оборонного

Німеччина, яка стикається з перспективою зниження податкових надходжень через зниження податкових надходжень через уповільнення зростання скоротила витрати в більшості урядових відомств і виділила міжнародну допомогу для розвитку, яку цього року буде скорочено майже на 2 мільярди євро.

“Німеччина має піти на дуже значні компроміси, – сказав DW Джеффрі Ратке, президент Американсько-німецького інституту при Університеті Джона Гопкінса у Вашингтоні, округ Колумбія. “Вони потребують політичного управління, щоб не підірвати громадську підтримку посилення безпеки і оборони”.

Ліві політичні партії в кількох країнах очолили заклики до миру між Росією і Україною і розпалили дебати про те, чи не краще було б нові військові витрати спрямувати на охорону здоров’я. військові витрати можна було б краще витратити на охорону здоров’я або соціальні програми. Ратке зазначив, що боргове гальмо Німеччини, яке обмежує здатність уряду позичати гроші для покриття прогалин у бюджеті, означає, що коаліція Шольца має менше простору для маневрів, ніж, скажімо, Франція.

У той час як фінанси Польщі перебувають у набагато кращому стані, ніж у багатьох західноєвропейських країнах, прем’єр-міністр Дональд Туск, який скинув правий популістський уряд у жовтні минулого року, намагається виконати передвиборчі обіцянки, в тому числі підвищити ліміт до стягнення прибуткового податку, через значно вищий оборонний бюджет.

Інші країни ЄС борються з цілями НАТО

Інші країни, зокрема ті, що найбільше постраждали від європейської боргової кризи 2011 року, вже зіткнулися з жорсткими заходами економії, і будь-які подальші скорочення можуть вплинути на якість державних послуг.

Італія, наприклад, цього року планує витратити на оборону лише 1,46% ВВП і попереджає, що досягти цільового показника НАТО у 2% до 2028 року буде нелегко. Прогнозується, що цього року співвідношення боргу до ВВП країни сягне 137,8%.

Інші країни з подібними фінансовими труднощами, такі як Іспанія, можуть знайти обмеження на будь-який додатковий дефіцит, необхідний для фінансування нових військових витрат, які можуть становити від 0,5% до 1,5% ВВП. Минулого року Мадрид збільшив свій оборонний бюджет на 26%.

“Європейська боргова криза змусила Грецію скоригувати бюджет на 5%-7%, навіть на 10%, – сказав Вольфф. “На щастя, ці скорочення будуть набагато менш болючими, ніж те, що довелося пережити європейському півдню”.

Швеція, Норвегія, Румунія та Нідерланди мають менший борговий тягар. Але навіть попри це, голландський ультраправий лідер Герт Вілдерс також планує значні витрати на соціальне забезпечення, житло та сільське господарство, щоб забезпечити утримання своєї нової чотирипартійної коаліції.

“Окрім проблем з фіскальною спроможністю і борговими зобов’язаннями, ці дебати про ресурси накладаються на постійну різницю у сприйнятті загроз у Європі”, – каже Ратке, тому країни, розташовані далі від України, можуть бути менш зацікавлені в пріоритеті оборони, ніж ті, що знаходяться поблизу її кордонів.

Наступна ціль: 3%?

Очікується, що витрати на оборону продовжать зростати протягом наступного десятиліття. Цільовий показник оборонних витрат НАТО на рівні 2% був вперше встановлений у 2014 році після того, як почалася війна між українськими військовими і підтримуваними Росією сепаратистами на сході країни і Москва анексувала український півострів Крим.

Минулого року на зустрічі у Вільнюсі, Литва, лідери НАТО погодилися, що цільовий показник може часто перевищувати 2%. Німеччина, яка до цього часу намагалася досягти початкового показника, тепер обговорює перспективу досягнення 3%, що матиме ще більші наслідки для державних фінансів.

,