Перше півріччя відзначилось поступовим поверненням працівників до централізованої роботи в офісні приміщення. У світі і в Україні в режимі work from home багато компаній відзначають значне зниження ефективності праці співробітників, скорочують час віддаленої роботи і поступово повертаються в офіси.
Рівень вакантності
• Загалом показник знаходиться на досить стабільному рівні, на відміну від інших періодів фінансових криз.
• Впродовж першого півріччя 2021 року, завдяки активізації попиту та незважаючи на обсяг нової пропозиції офісних приміщень, спостерігається зниження середнього рівня вакантності в бізнес-центрах А і В класів з 11,5% до 11,1%.
• Показник вакантності в бізнес-центрах А класу знизився з 10,8% на початку року до 10,6%. Вакантність в будівлях класу В знизилась з 11,6% до 11,3% відповідно.
Орендні ставки
• За результатами першого півріччя 2021 року варто відзначити помірне зростання орендних ставок на офісні приміщення.
• Найвища базова орендна ставка* (prime headline rent) залишається на рівні $26/м²/місяць, як і в 2020 році. В А класі мало місце зростання нижнього граничного показника: з $18/м²/місяць до $19/м²/місяць в першій половині 2021 року.
• У В класі діапазон орендних ставок змінився з $11-19/м²/місяць в 2020 році на $12-20/м²/місяць в першому півріччі 2021 року.
Попит
• Глобально, незважаючи на COVID-19, компанії не збираються відмовлятися від роботи в офісах. Однак на більш зрілих ринках, компанії поступово повертають співробітників в орендовані приміщення, зважаючи на темпи вакцинації. Прикладом є такі міжнародні компанії як Google, Apple, Amazon, Facebook, які відзначають необхідність фізичної пристуності в офісах для ефективної командної роботи, особливо що стосується розвитку нових проєктів.
• Українські представництва міжнародних компаній також поступово повертають співробітників в офіси відповідно до глобальної політики своїх материнських компаній.
• Загальний обсяг поглинання офісних приміщень (gross take-up) за підсумками першого півріччя 2021 року склав близько 60 000 м², що на 66% вище аналогічного показника в першому півріччі 2020 року (40 000 м²).
• Найбільш активними в частині оренди офісних приміщень були компанії з IT-сектору, частка в структурі попиту яких складає 64% (~40 000 м²). Компанії у сфері FMCG зайняли близько 10% (~5 000 м²) в структурі загального попиту.
Нова пропозиція
• Протягом першого півріччя 2021 року було введено в експлуатацію 5 бізнес-центрів загальною площею понад 71 000 м2: БЦ-довгобуд на ст.м. Лук’янівська – БЦ LUWR (GLA 27 000 м2), БЦ на ст.м. Тараса Шевченка (GLA 21 200 м2), два БЦ на вул.Зоологічній (GLA 11 820 м2; 6 000 м2) та БЦ у складі ТРЦ River Mall – БЦ River Mall (GLA 5 000 м2).
• Таким чином, станом на кінець першого півріччя 2021 року, кумулятивна пропозиція професійних офісних приміщень в Києві досягла відмітки понад 2 218 000 м². Сумарна площа введених в експлуатацію об’єктів складає близько 34,8% від загального обсягу приміщень заявлених девелоперами на 2021 рік.
• Згідно з заявами девелоперів, у другій половині 2021 року до введення в експлуатацію заплановано 8 бізнес-центрів, загальною площею ~130 000 м².
• Слід відзначити єдиний бізнес-центр класу А, що буде введений в поточному році – БЦ Magnett (GLA 44 000 м2 – 1 черга). БЦ Magnett буде найбільшим офісним центром класу А відкритим за останні 8 років (з моменту введення в експлуатацію БЦ Gulliver з GLA 70 000 м2 у 2013 році).
Довідка. Colliers International (NASDAQ, TSX: CIGI) це провідна багатопрофільна компанія з надання професійних послуг у сфері комерційної нерухомості. Офіси компанії представлені в 67 країнах світу з чисельністю більше ніж 18 000 кваліфікованих співробітників. Colliers надає експертні консультації з максимально ефективного використання нерухомості для орендарів, власників та інвесторів. Дізнайтесь більше про нас на colliers.com.
*Орендні ставки на приміщення 500 – 1 000 м² без ПДВ, без сервісних і комунальних платежів на приміщення з базовим ремонтом.