Експорт агропродукції в грудні 2023 року має перевищити 6 млн тонн, що стало можливим завдяки відкриттю українського судноплавного маршруту, повідомив аналітик інформаційно-аналітичного агентства “УкрАгроКонсалт” Максим Харченко.
“Експорт агропродукції за 1-15 грудня склав 3,38 млн тонн, що на 20% більше, ніж за аналогічний період попереднього місяця. Водночас частка сухопутного експорту в загальному експорті знизилася до 14,1% на тлі збільшення активності морських портів. Водночас роль дунайських портів у першій половині грудня була найнижчою за весь 2023 рік”, – зазначив він.
За його інформацією, темпи експорту агропродукції автотранспортом до кінця року скоротилися через продовження страйків із боку сусідніх європейських країн. Наразі на в’їзд в Україну з боку Польщі сформувалася черга з майже 4 тисяч вантажівок. Міністерство інфраструктури України заявляє, що до кінця цього року Україна і Польща можуть дійти спільної позиції щодо блокування кордонів.
“Зазначимо, що рослинні олії залишаються основним товаром, який везеться автомобільним транспортом на експорт”, – уточнили в “УкрАгроКонсалті”.
Говорячи про експорт агротоварів залізничним транспортом, аналітики зазначили, що його темпи в перші тижні грудня лише трохи відстають від темпів минулих місяців. Загальний обсяг експорту в грудні прогнозується на рівні 800-900 тис. тонн, що не відрізняється від середнього показника за останні чотири місяці. Експортні потоки залізницею ще не встигли переорієнтуватися в бік морських портів.
В “УкрАгроКонсалт” повідомили, що станом на 19 грудня до морських портів України за внутрішніми залізничними перевезеннями прямує 6,6 тис. вагонів із зерном (або близько 400 тис. тонн), що майже на тисячу більше, ніж тижнем раніше.
Водночас експорт морським транспортом через порти Дунайського регіону в першій половині грудня склав лише 0,56 млн тонн, що сильно відстає від аналогічного періоду минулого місяця.
“Дунайський регіон поступово втрачає свою привабливість для експортерів, що зумовлено відкриттям набагато дешевшого варіанту експорту через одеські порти”, – пояснили аналітики.
Частково завдяки активності портів Дунайського регіону, у січні-листопаді румунський порт Констанца відвантажив 32,6 млн тонн зерна і встановив рекорд (попередній річний рекорд становив трохи більше 25 млн тонн). Українське зерно склало 13 млн тонн, тобто близько 40% загального обсягу перевалки. За 2022 рік обсяг перевантаженої агропродукції з України в порту Констанца склав 8,6 млн тонн, констатували в “УкрАгроКонсалт”.