“Кернел”, одна з найбільших українських агропромислових груп, станом на березень 2024 року, повернувся до довоєнних обсягів експорту агропродукції морем, повідомив керівник департаменту перевалки та флоту агрохолдингу Юрій Кізлевич під час онлайн-конференції Центру економічних стратегій “Виклики на морі та кордоні. Яке майбутнє у зовнішньої торгівлі України?”.
“Ми інвестуємо в інфраструктуру. Станом на сьогодні ми дійсно повернулися до довоєнних обсягів експорту. Під час повномасштабного вторгнення ми продовжили інвестувати в портові термінали. Зараз уже володіємо певним кластером терміналів, як зернових, так і з перевалки рослинних олій”, – розповів він.
За інформацією Кізлевича, “Кернел” займається перевалкою не тільки власних агротоварів, а й надає цю послугу іншим операторам, що позитивно позначається на внутрішньому ринку і на експорті країни.
Керівник департаменту перевалки і флоту “Кернел” зазначив, що в агрохолдингу бачать перспективи для нарощування експорту Чорноморським морським коридором.
При цьому він уточнив, що 70% експортних поставок “Кернела” – це неєвропейські напрямки, а країни Азії, Близького Сходу, Північної Африки, а лише потім частина Західної Європи.
Говорячи про вартість логістики, Кізлевич констатував, що від початку війни її доводиться ділити на дві складові: внутрішньодержавну і морську. З першою в усіх операторів внутрішнього ринку є проблеми, зокрема щодо об’єктів, де було пошкоджено інфраструктуру.
“Однак завдяки плідній співпраці бізнесу та держави ми бачимо, що знаходяться оптимальні способи розв’язання проблемних інфраструктурних завдань. Inland-логістика вельми динамічно змінюється з урахуванням наявних каналів експорту. Ми бачимо, що цей процес став більш плановим і керованим, таким, який можна порівняти з довоєнним рівнем”, – зазначив він.
Характеризуючи морську логістику України, Кізлевич підтвердив вплив фактора військової премії і на загальну вартість експортних перевезень.
“Безумовно, є фактор військової премії, яку необхідно платити судновласникам на захід суден (в українську частину акваторії Чорного моря – ІФ-У). Фрахт флоту став дорожчим. Якщо дивитися на “зерновий коридор”, його першу українську версію, то можемо констатувати величезні втрати на сплаті портових зборів за простій великотоннажного флоту. Це мільйони, десятки мільйонів втрат”, – повідомив керівник департаменту перевалки та флоту “Кернел”.
Водночас він наголосив, що учасники ринку бачать позитивну динаміку щодо зниження страхових тарифів, що є позитивним сигналом і вселяє надію на більш стабільне функціонування морських шляхів України у 2024 році.
Агрохолдинг “Кернел” до війни посідав перше місце у світі з виробництва соняшникової олії (приблизно 7% світового виробництва) і її експорту (приблизно 12%). Є одним з найбільших виробників і продавців бутильованої олії в Україні. Крім того, займається вирощуванням агропродукції та її реалізацією.
Чистий прибуток “Кернела” за 2023 ФР склав $299 млн, тоді як попередній рік компанія завершила з чистим збитком $41 млн. Виручка агрохолдингу за 2023ФР скоротилася на 35% – до $3,455 млрд, проте EBITDA зросла в 2,5 раза – до $544 млн.