Business news from Ukraine

Business news from Ukraine

МВФ переглянув свій макропрогноз для України на 2024-2025 роки

24 Березня , 2024  

Міжнародний валютний фонд (МВФ) за підсумками третього перегляду програми розширеного фінансування EFF України, як і раніше, вважає базовим сценарієм завершення активних бойових дій у 2024 році, водночас в оновленому негативному сценарії, де зберігається припущення щодо інтенсивнішої війни, що триватиме і 2025 року, Фонд дещо поліпшив макропрогноз.
“Якщо припустити, що шок почнеться в другому кварталі 2024 року, то 2024 року скорочення економіки сягне 4% порівняно зі зростанням у базовому сценарії в 3-4%. Очікується, що триваліша й інтенсивніша війна матиме істотний вплив на економічні настрої, темпи повернення мігрантів, потреби в бюджетних витратах і експортний потенціал”, – ідеться в матеріалах МВФ, опублікованих на його сайті.

За його оцінками, інфляція 2024 року в такому негативному сценарії також буде вищою – 10% порівняно з 8,5% у базовому сценарії.
Водночас у грудні минулого року, після другого перегляду програми, МВФ у негативному сценарії на 2024 рік очікував зниження ВВП на 5% за інфляції 11%.

Що стосується 2025 року, то прогноз зростання ВВП та інфляції на нього в негативному сценарії збережено на попередньому рівні – відповідно 0% і 8,5%, тоді як у базовому сценарії Фонд очікує зростання економіки на 6,5% за інфляції 7%.
Крім того, в оновленому негативному сценарії істотно поліпшено оцінку дефіциту торговельного балансу на цей рік – на $5,8 млрд, до $33,1 млрд ($28,7 млрд у базовому варіанті), відповідно резерви НБУ скоротяться до $34,4 млрд ($42,1 млрд у базовому варіанті), а не до $32,4 млрд, як це очікувалося в грудні.

Крім того, на 1,4 відсоткових пункти (п.п.) підвищено прогноз дефіциту держбюджету – до 17,6% ВВП (13,7% ВВП у базовому варіанті), а оцінку держборгу знижено на 5,5 п.п. – до 105,9% ВВП (94% у базовому варіанті).

“З огляду на резервні запаси, передбачається, що деякі заходи втручання дадуть змогу запобігти надмірній волатильності валютного курсу та перенесенню інфляції. На відміну від базового сценарію, у сценарії зниження інфляції знадобиться більше часу, щоб повернутися до цільового рівня”, – зазначається в матеріалах.
Згідно з ними, оцінку збільшення донорського фінансування порівняно з базовим сценарієм залишено незмінною – $140,6 млрд проти $121,8 млрд у базовому сценарії.

“Якщо серйозність потрясінь виведе країну за рамки знижувального сценарію, можуть знадобитися додаткові заходи, і у влади є зобов’язання і можливості для їх реалізації. Повторні потрясіння, що виходять за рамки сценарію зниження, можуть змусити владу вжити тимчасових нетрадиційних заходів”, – вказав також Фонд.

Залежно від розміру потреби у фінансуванні, на думку експертів МВФ, можуть знадобитися надзвичайні заходи, здатні додатково збільшити доходи (наприклад, податок солідарності у вигляді доповнення до податку на дохід фізосіб, та/або додатковий податок на предмети розкоші, або акцизи/збори), а також мобілізація внутрішнього облігаційного фінансування в іще більших масштабах, і монетарне фінансування в межах програмних параметрів. “Останнє може включати в себе, за необхідності, адміністративні заходи, що вимагають від банків тримати державні цінні папери у встановленому обсязі або з мінімальним періодом зберігання, можливо, диференціюючи банки залежно від індивідуальних умов ліквідності. Вторинні купівлі державних облігацій НБУ також можуть слугувати підмогою для первинного ринку”, – пояснив Фонд.

Крім того, вважає МФ, хоча можливості для посилення бюджетної політики обмежені, доведеться розглянути і їх, оскільки, зрештою, витрати за деякими категоріями залежать від припливу зовнішнього фінансування.
“Загалом, широкомасштабні обговорення з владою планів дій у надзвичайних ситуаціях під час Третього огляду ще раз підтверджують, що програма залишається надійною навіть у разі такого негативного сценарію. Політичні зобов’язання і послужний список влади, а також відновлені фінансові гарантії з боку міжнародних партнерів та очікуване полегшення боргового тягаря вселяють упевненість у тому, що навіть у цьому оновленому сценарії погіршення мети програми з підтримання макроекономічної та фінансової стабільності, відновлення боргової стійкості в майбутньому будуть досягнуті”, – підсумував Фонд, зазначивши, що влада готова вжити відповідні політичні заходи в разі потреби.

Уточнюється, що в бюджетно-податковій сфері основна частина коригування здійснюватиметься за рахунок податкових заходів, які можна ефективно і швидко реалізувати для збільшення доходів, а частина видатків має бути поставлена в залежність від наявного фінансування.

“Тимчасовий тиск на режим керованого плаваючого валютного курсу в рамках негативного сценарію може зажадати повторного введення деяких заходів валютного контролю, що використовувалися раніше під час війни”, – зазначив також МВФ.
У матеріалах наголошується, що ризики для обох прогнозів – як базового, так і негативного – залишаються винятково значними і продовжують розвиватися на тлі переважаючої невизначеності. До числа основних ризиків Фонд відніс ризики, пов’язані з серйозним дефіцитом зовнішнього фінансування та/або наслідками більш інтенсивної і тривалої війни. Пояснюється, що нестача або тривалі затримки донорського фінансування можуть зажадати від влади вжиття оперативних контрзаходів для подолання тиску ліквідності, що може послабити довіру і ще більше загальмувати зростання, а також стати потенційно дестабілізувальним фактором, якщо невизначеність триватиме занадто довго.

Тоді як у міру продовження війни потреби у витратах на оборону можуть значно зрости через мобілізацію та підвищену інтенсивність воєнних дій, що може негативно позначитися на довірі та призвести до виникнення дефіциту фінансування.
“У разі серйозних негативних потрясінь влада може вдатися до неоптимальних заходів (наприклад, накопичення бюджетних заборгованостей і скорочення соціальних витрат). Негативні настрої, які можуть виникнути у зв’язку з цим, можуть призвести до соціальних хвилювань”, – вказав ще один ризик МВФ.

Підкреслюється, що бюджет на 2025 рік повинен буде враховувати ризики, що тривають, і передбачати більшу самостійність України для задоволення пріоритетних витрат. “Хоча у вихідному сценарії очікується, що війна завершиться до кінця 2024 року, імовірно, збережуться суттєві потреби в обороні, відновленні, соціальному захисті та економічному розвитку. Водночас очікується, що зовнішня бюджетна підтримка, хоча й залишається значною, різко скоротиться. Таким чином, будуть потрібні додаткові зусилля зі збільшення доходів”, – зазначив Фонд.

Згідно з оновленою програмою, якщо 2023 року зовнішнє фінансування становило $42,5 млрд, а цьогоріч воно прогнозується на рівні $38,1 млрд, то наступного року очікується його скорочення до $22,9 млрд.
Раніше аналітичний центр Experts Club випустив ролик про те, як змінювалися ВВП країн останніми роками, докладніше відео аналіз доступний тут –