Заснований у Великій Британії колишнім заступником глави Мінзв’язку РФ Денисом Свердловим електромобільний стартап Arrival, який реструктуризує бізнес на тлі комплексу проблем, у 2022 році отримав $1 млрд чистого збитку, випливає з повідомлення компанії.
За попередніми даними неаудованої звітності, збиток Arrival за IV квартал минулого року зріс майже до $600 млн із $67 млн у тому самому періоді 2021 року. Показник охоплює негрошові витрати на знецінення і списання в розмірі понад $400 млн. За весь 2022 рік збиток компанії, за її попередніми оцінками, становитиме приблизно $1 млрд, порівнюючи зі збитком у розмірі $1,3 млн у 2021 р., до якого входили одноразові негрошові витрати в $1,2 млрд, пов’язані зі злиттям Arrival і CIIG.
Скоригований від’ємний показник EBITDA в IV кварталі становитиме до $172 млн порівняно з $85 млн у тому самому періоді 2021 р. Його збільшення компанія пов’язує зі зростанням витрат на виплату зарплат і розрахунки з підрядниками приблизно на $70 млн, а також зі збільшенням витрат на компоненти приблизно на $25 млн. Очікуваний скоригований від’ємний показник EBITDA за 2022 рік – приблизно $380 млн проти $203 млн у 2021 р.
Залишок грошових коштів на рахунках компанії в IV кварталі скоротився на $126 млн і до кінця року становив $205 млн. Гроші спрямовували на оборотний капітал ($104 млн), погашення відсотків за кредитами й орендними зобов’язаннями ($11 млн), витрати на капвкладення та інші операційні витрати.
Свердлов (у минулому – глава оператора Yota, а в 2012-2013 рр.. – заступник міністра зв’язку РФ) створив Arrival у 2015 р. Стартап залучив кошти міжнародних інвесторів і запланував розгорнути масовий випуск електротранспорту для великих міст, запропонувавши як альтернативу конвеєрному автовиробництву концепцію складання на так званих “мікрофабриках”.
У березні 2021 р. Arrival вийшов на біржу Nasdaq через злиття зі SPAC. Капіталізація компанії відразу після IPO оцінювалася в $13,6 млрд, а Свердлов, який контролює 75% Arrival через Kinetik Sarl, навесні минулого року увірвався в топ-20 російського списку Forbes. Журнал оцінював його статки на квітень 2021 р. у $10,6 млрд.
Однак розв’язана РФ повномасштабна війна проти України, а також коригування амбітних виробничих планів компанії, відмова від європейського ринку і звільнення частини співробітників призвели до того, що вартість акцій Arrival до кінця листопада 2022 р. обвалилася майже на 99% – із $22 під час розміщення до трохи більше ніж $0,3. Ціна паперів нижче $1 стала причиною того, що ще на початку листопада Arrival отримав попередження про можливий делістинг із Nasdaq. Біржа дала стартапу півроку, протягом яких його акції повинні піднятися вище за позначку в $1 і протриматися на ній мінімум 10 днів поспіль.
На тлі проблем, що виникли, Arrival оголосив про плани зосередити ресурси на розробці фургонів US Van для ринку США. Компанія сподівається почати їх випуск в американському місті Шарлотт у 2024 р. “за умови залучення додаткового капіталу”. “Для досягнення наших цілей у США ми використовуватимемо кошти в розмірі $330 млн і шукатимемо можливості залучення додаткових коштів”, – цитувала Свердлова пресслужба Arrival у пресрелізі до звітності за III квартал 2022 р.
На початку листопада Arrival повідомив, що перший виторг у компанії може з’явитися не раніше ніж у 2024 р., а не у 2023 р., як планувалося раніше. Компанія відзвітувала про десятикратне зростання чистого збитку в III кварталі (до $310,3 млн) і запас грошових коштів у розмірі $330 млн, зазначивши, що цей запас дасть змогу фінансувати бізнес протягом наступних 12 місяців.
Свердлов наприкінці листопада 2022 р. пішов із посади гендиректора Arrival на посаду голови ради директорів. Призначений т.в.о. глави компанії Пітер Кунео вже до кінця січня передав посаду CEO колишньому главі телеком-оператора “Скартел” (бренд Yota) Ігорю Торгову, який раніше працював зі Свердловим у Yota.
“Після детальної оцінки Arrival і ринку електромобілів протягом останніх двох місяців керівництво компанії і рада директорів зробили рішучі дії для більш ефективного використання поточних ресурсів і оптимізації бізнесу. Ці дії підтверджують наше прагнення стати лідером у сфері інноваційних продуктів і нових, більш ефективних методів виробництва автомобілів, особливо на важливому американському ринку комерційних електрокарів”, – цитувала Торгова прес-служба Arrival у своєму січневому повідомленні.
У тому ж повідомленні стартап підтвердив намір скоротити до 800 осіб – близько половини штату – для оптимізації витрат. “Укупі з іншими заходами зі скорочення витрат на нерухомість і сторонніх витрат компанія очікує вдвічі знизити поточні витрати на ведення бізнесу, приблизно до $30 млн на квартал”, – ішлося у пресрелізі.