Business news from Ukraine

Business news from Ukraine

ВЕРХОВЕНСТВО ПРАВА Є НАДВАЖЛИВИМ ДЛЯ ПРИСКОРЕННЯ ЕКОНОМІЧНОГО ЗРОСТАННЯ, ПОКРАЩЕННЯ БІЗНЕС-КЛІМАТУ ТА ЗАЛУЧЕННЯ ІНВЕСТИЦІЙ – ЗАЯВА ПАЛАТИ ЩОДО ЗАКОНОПРОЕКТУ №3711-Д

16 Червня , 2021  

Верховенство права є надважливим для прискорення економічного зростання, покращення бізнес-клімату та залучення інвестицій – заява Палати щодо законопроекту №3711-д

Критичною передумовою довіри інвесторів до значного капіталовкладення в Україну є стабільність, передбачуваність та дотримання верховенства права. Верховенство право також є потужним сигналом довіри для міжнародних партнерів та компаній, які працюють в Україні.

За даними Торговельної палати США, найбільшої та найвпливовішої бізнес-асоціації у світі, існує чіткий зв’язок між верховенством права та процвітанням: країни, які дотримуються принципів належного управління, залучають та сприяють розвитку висококласних компаній, які сфокусовані на довгострокових інвестиціях, створюють робочі місця, сплачують податки, запроваджують високі трудові та екологічні стандарти і зміцнюють громади, в яких вони працюють.

Забезпечення реальної та ефективної судової реформи, верховенства права, справедливого правосуддя та прозорого відбору суддів усіх інстанцій залишається пріоритетом №1 для України. Його реалізація є надважливим для зростання економіки, покращення бізнес-клімату та залучення прямих іноземних інвестицій.

Згідно з даними опитування Палати «Бізнес-клімат в Україні: рік локдауну», проведеного спільно з Citi Ukraine в березні 2021 року, 74% представників бізнесу визначили верховенство права пріоритетом №1 для Уряду України для досягнення економічного відновлення та зростання у 2021 році.

За результатами проведених Програмою USAID «Нове правосуддя» протягом лютого-березня 2021 року національних опитувань стосовно довіри до судової гілки влади, інших гілок влади та суспільних інститутів, незалежності та підзвітності суддів, сприйняття корупції у судовій системі та готовності інформувати про її прояви, лише 10% широкої громадськості визнали, що вони повністю чи переважно довіряють судовій гілці влади.

29 січня 2021 року в Верховній Раді України було зареєстровано проект Закону «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо відновлення роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України» (законопроект №3711-д), який було прийнято у першому читанні 3 березня 2021 року. Наразі, текст законопроекту №3711-д підготовано до другого читання, розгляд якого призначено на пленарне засідання 17 червня 2021.

Представники бізнес-спільноти впевнені, що відновлення діяльності Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (ВККСУ), повноваження попереднього складу якої були достроково припинені в листопаді 2019 є вкрай необхідним, оскільки дозволить розблокувати процес оцінювання та відбору суддів, що в умовах їх недостатності є надзвичайно важливим.

Разом з тим, на думку представників бізнес-спільноти, прийняття законопроекту №3711-д в редакції, підготованій до другого читання, не сприятиме досягненню його мети, а також подальшому очищенню судової влади та посиленню її незалежності.

Хоча в законопроекті №3711-д зроблена спроба врахувати окремі зауваження міжнародних партнерів України, представників громадських організацій та бізнес-спільноти, законопроект №3711-д ігнорує дві основні вимоги, покликані забезпечити формування професійного, доброчесного та незалежного складу ВККСУ, оскільки:

– Не передбачає право вирішального голосу міжнародних експертів при прийнятті рішень Конкурсною комісією.

Вирішальний голос міжнародних експертів у Конкурсній комісії щодо добору членів ВККСУ необхідний для того, щоб сформувати доброчесний та професійний склад ВККСУ, який матиме суспільну довіру.

– Залишає остаточне рішення щодо обрання особи членом ВККСУ за нереформованою Вищою радою правосуддя (ВРП).

Відповідно до положень законопроекту №3711-д, Конкурсна комісія повинна подати по 2 кандидатури на кожну вакансію у ВККСУ до ВРП, яка обиратиме членів ВККСУ за результатами співбесіди, проведення якої регулюється Регламентом ВРП.

В поєднанні з першим пунктом, такий підхід не сприятиме формуванню доброчесного, професійного та незалежного складу ВККСУ та суперечить рекомендаціям, зокрема, Венеційської комісії про те, що черговість реформ є важливою і що недоцільно наділяти нереформовану ВРП додатковими повноваженнями.

Окремо слід зазначити, що Голова Венеційської комісії Джанні Букіккіо у своєму нещодавньому виступі на одній з конференцій, підкреслив, що комісія не підтримує законопроект у редакції, запропонованій до другого читання.

Також Джанні Букіккіо зазначив, зокрема, що ВККСУ необхідно формувати негайно, однак у жодному разі не можна віддавати добір до цього органу нереформованій Вищій раді правосуддя. Переважний голос має бути за міжнародними експертами, а модель голосування у Етичній раді, запропонована Венеційською комісією для очищення ВРП, має бути поширена і на добір членів ВККС. Перед тим, як наділяти ВРП повноваженнями щодо ВККС, необхідно повністю очистити ВРП та відновити довіру до органу у суспільства.

Враховуючи наведене вище, Американська торговельна палата в Україні закликає Парламент при розгляді законопроекту №3711-д включити до нього положення щодо (i) переважного голосу міжнародних експертів при прийнятті рішень Конкурсною комісією; (ii) надання Конкурсній комісії повноважень самостійно обрати членів ВККСУ.

, ,