Закриття Миколаївського морського порту призвело до зупинки суднобудівної галузі та припинення судноплавства на річкових шляхах Е-40 (Дніпро і Південний Буг), тому розвиток альтернативних експортних шляхів – це нагальна потреба продовольчої безпеки у світі, заявив директор із взаємодії з владою ТОВ “СП «Нібулон»” Михайло Різак.
“Портові потужності Миколаєва готові відновити роботу, щойно буде ухвалено політичне рішення щодо їхнього відкриття, що збільшить конкуренцію перевалки та здешевить логістику експорту. У Миколаївському портовому вузлі досі заблоковано понад 100 суден, з яких 30 іноземних морських і 70 суден для внутрішніх водних шляхів”, – процитувала пресслужба агрохолдингу його слова на зустрічі з послом Франції в Україні Гаелем Весьєром.
Різак зазначив, що евакуйовані судна, які раніше використовували для перевезень, зараз у простої та шукають по світу нові водні маршрути, зокрема на річці Дунай.
“Розвиток альтернативних експортних шляхів – це вже не питання вибору, а нагальна потреба продовольчої безпеки у світі. Дунайські порти сьогодні стратегічні для економічної безпеки України, і ми маємо зробити все можливе, щоб зберегти їхню конкурентоспроможність”, – зазначив Різак.
Представники “Нібулону” під час переговорів приділили окрему увагу тарифній політиці АТ “Укрзалізниця”. Вони наголосили, що з відкриттям глибоководних портів Одеси витрати на перевезення через дунайські порти стали дорожчими щонайменше на $5 за тонну, а з урахуванням оголошеної індексації тарифів різниця може становити до $7.
Індексація тарифів “Укрзалізниці” буде або рятувальним колом для водних перевезень річкою Дунай, або непосильним мертвим якорем, впевнені в агрохолдингу.
Різак вказав на можливість здійснити індексацію залізничних перевезень без її застосування для маршрутів до/від залізничних станцій біля дунайських портів.
“Це надасть змогу вирівняти конкуренцію Дунаю з глибоководними морськими портами та стимулювати подальший розвиток інфраструктури Дунаю, який отримав підтримку проєкту USAID «Економічна підтримка України» та інших міжнародних донорських програм. Тим самим Україна без втрати коштів забезпечить сталий експорт у разі загострення безпекової ситуації на Чорному морі, а міжнародні партнери побачать реальне виконання рішення Єврокомісії щодо розбудови шляхів солідарності”, – акцентували в “Нібулоні”.
Посол Франції високо оцінив роботу “Нібулону” і висловив готовність сприяти у вирішенні важливих питань на міжнародному рівні.
ТОВ “СП «Нібулон» створено 1991 року. До російського військового вторгнення зернотрейдер мав 27 перевантажувальних терміналів і комплексів із приймання сільгоспкультур, потужності для одноразового зберігання 2,25 млн тонн продукції АПК, флот із 83 суден (із них 23 буксири), а також володів Миколаївським суднобудівним заводом.
“Нібулон” до війни обробляв 82 тис. га землі в 12 областях України та експортував сільгосппродукцію до більш ніж 70 країн світу. Зернотрейдер 2021 року експортував максимальні за час свого існування 5,64 млн тонн сільгосппродукції, досягнувши рекордних обсягів постачань на зовнішні ринки в серпні – 0,7 млн тонн, у четвертому кварталі – 1,88 млн тонн і в другому півріччі – 3,71 млн тонн.
Наразі зернотрейдер працює на 32% потужностей, створив спеціальний підрозділ для розмінування сільгоспземель і змушений був перенести центральний офіс із Миколаєва до Києва.