Гірничорудна компанія Ferrexpo з активами в Україні в січні-червні поточного року через блокування Росією морських портів здійснювала поставки окатишів тільки в європейські країни і Туреччину.
Згідно з піврічним звітом компанії в середу, Ferrexpo в першому півріччі-2023 всі 100% реалізованої продукції поставила в Європу, включно з Туреччиною, тоді як у січні-червні-2022 року ця частка становила 92%, у I півріччі-2022 – 79%.
Раніше зазначалося, що в першому півріччі-2022 компанія наростила частку реалізації продукції до Європи, включно з Туреччиною, до 79% (у I півріччі -2021 – 60%), Північно-Східної Азії – до 5% (8%). Поставки в той період до країн Близького Сходу і Північної Африки були відсутні (2%), як і в Північну Америку (2%). При цьому реалізація в країни Південно-Східної Азії (ПСА), включно з Китаєм, знизилася до 16% з 29%.
Згідно зі звітом, група в поточному році здебільшого обмежувалася експортом до Європи або залізницею, або внутрішніми водними шляхами річкою Дунай. Виробила 1,967 млн тонн окатишів, експлуатуючи від однієї до двох із чотирьох ліній огрудкування, кожна з яких здатна випускати близько 3-3,5 млн тонн окатишів на рік залежно від вироблених видів продукції.
Станом на кінець липня, група експлуатує одну лінію з виробництва окатишів для скорочення наявних запасів продукції.
Собівартість випуску продукції C1 у першому півріччі-2023 становила $71/тонна, знизившись порівняно з першим півріччям 2022 року ($85/тонна) через девальвацію гривні в II півріччі-2022 та нижчі ціни на деякі витратні матеріали і позитивний ефект від енергозбереження. При цьому ціни на залізну руду в першому півріччі 2023 року на світовому ринку знизилися на 5%, прогноз на третій квартал дещо гірший через слабкий попит в Азії та збільшення постачань ЗРС з Бразилії та Австралії.
Загальні витрати на продаж і дистрибуцію в першому півріччі 2023 року склали $74 млн (у першому півріччі-22 – $147 млн), переважно через зниження обсягів морських перевезень у звітному періоді у зв’язку із закриттям портів України на Чорному морі в лютому 2022 року та вищими альтернативними фрахтовими витратами, що послідували за доступом до європейських клієнтів. Фрахтові ставки C3 знизилися на 26% у річному обчисленні до в середньому $20/тонна в 1 півріччі 2023 року внаслідок зниження світових цін на енергоносії та відсутності попиту з боку бразильських гірників.
Також констатується, що раніше морські логістичні маршрути групи були найдешевшим і найефективнішим способом доставки продукції клієнтам. Однак через російське вторгнення в Україну групі довелося адаптуватися і встановити нові логістичні коридори та відносини з постачальниками логістичних послуг і портовими операторами. Ці маршрути значною мірою залежать від залізниці, де пропускна спроможність обмежена, а попит високий, зокрема з боку підприємств і галузей, а перевезення баржами також обмежене і його вартість висока.
“Група продовжує вивчати свої логістичні можливості і домоглася прогресу в скороченні часу транспортування і підвищенні ефективності там, де це можливо”, – наголошується в звіті.
Також нагадується, що залізничні тарифи в липні-2022 збільшилася на 70% по 20 видам вантажів, навіть при використанні групою власних вагонів.
Протягом перших шести місяців 2023 року середньомісячна ціна на залізну руду залишалася в діапазоні $100 – $200/тонна, роялті за видобуток ЗРС групі нараховано за ставкою 5% у цей період.
Ferrexpo – залізорудна компанія з активами в Україні.
Ferrеxpo належить 100% акцій ПрАТ “Полтавський ГЗК”, 100%-ва частка ТОВ “Єристівський ГЗК” і 99,9%-ва – ТОВ “Біланівський ГЗК”.