Експорт продукції аграрного сектору України в липні 2023 року скоротився на 29% порівняно з червнем – до 3,7 млн тонн унаслідок неможливості перетину транспортом кордону через черги, повідомив Український клуб аграрного бізнесу (УКАБ).
“Невтішні результати експорту насамперед пояснюються зупинкою роботи “зернового коридору” 18 липня, а також його низькою активністю ще до припинення терміну дії. У липні 2023 року цим каналом було експортовано всього 292 тис. тонн (агропродукції – ІФ-У). Також негативний вплив на обсяги експорту мали обстріли Росією інфраструктури річкових портів Дунаю”, – йдеться в повідомленні.
У структурі експорту сільгосппродукції в липні порівняно з червнем аналітики УКАБ відзначили 40%-ве скорочення вивезення зернових культур (2,3 млн тонн), де на частку кукурудзи припало 51% поставок, пшениці – 36%, ячменю – 13%.
Падіння показника на 12% показали також витягнуті при виготовленні рослинних олій макухи: їх у липні експортовано 320,7 тис. тонн. На частку соняшникової макухи припав 91%, соєвої – 9%.
Водночас аналітики відзначили зростання на 37% експорту олійних культур – до 330 тис. тонн. На частку ріпаку припало 73%, соєвих бобів – 23%, насіння соняшнику – 3%.
Позитивну динаміку, згідно з даними УКАБ, продемонстрував і експорт рослинних олій – 549,4 тис. тонн, що на 7% вище червневого показника. Частка соняшникової олії склала 92%, ріпакової та соєвої – по 4%.
“Найбільше падіння обсягів експорту продемонстрували позиції, що мають значну вагу за відносно невисокої вартості. Здебільшого вони експортувалися в рамках дії “Чорноморської зернової ініціативи”. Це зернові культури та макухи”, – підкреслили в бізнес-асоціації.
Зростання обсягу експорту олійних культур аналітики пояснили початком збору врожаю і стартом його вивезення з країни.
“Відсутність можливості експорту через морські порти, руйнування інфраструктури морських портів Одеської області та річкових портів Дунаю, ризик продовження заборони на імпорт низки української агропромислової продукції в сусідні країни ЄС дуже негативно позначаться на нашому подальшому експорті. Ми зможемо вивозити продукцію не тоді, коли цього потребує світ, а тоді, коли матимемо змогу, при цьому зі значно більшими логістичними витратами”, – резюмували в УКАБ, водночас наголосивши: відновлення вільного судноплавства необхідне як Україні, так і світу.