Business news from Ukraine

Українська зернова асоціація закликає відновити вільне судноплавство в Чорному морі – заява

Українська зернова асоціація (УЗА) закликала світове співтовариство, Туреччину та ООН протидіяти російському захопленню Чорного моря і встановленню обмежень на судноплавство для інших країн.

“УЗА вважає за необхідне зазначити, що Чорне море не є внутрішнім морем Росії, де вона може диктувати іншим країнам вимоги до судноплавства. Цілеспрямовані дії росії щодо затримки інспекцій суден, які прямують до українських портів для завантаження зерном та іншими продовольчими товарами в рамках Чорноморської зернової ініціативи, демонструють справжні наміри росії – продовжувати дестабілізувати продовольчу безпеку світу і перетворити продовольство на зброю”, – повідомляється на сайті організації.

УЗА наголосила, що через навмисне затягування інспекцій суден з боку РФ, у Босфорі утворилася черга з понад 140 суден, переважна більшість з яких очікує своєї черги понад місяць. Таким чином, продовольча безпека країн, що залежать від експорту українських продуктів харчування, опинилася під загрозою.

Крім того, РФ, незважаючи на військову агресію, атаки на українські порти та обмеження судноплавства в українських морпортах, продовжує користуватися можливістю безперешкодного торговельного проходження своїх суден із російських чорноморських портів.

“Залучення російської сторони до інспекції суден, що прямують до українських портів (які вона свідомо та навмисно затягує) та водночас відсутність перевірок суден, які курсують із портів Росії в Азово-Чорноморському басейні, – це ніщо інше, як винагорода агресору та обмеження судноплавства в міжнародних водах Чорного моря на його користь”, – зазначається в повідомленні асоціації.

“Ба більше, інспекція російських суден у Босфорі не проводяться, що уможливлює для неї використовувати торговельні судна для перевезення вантажів військового призначення для продовження війни проти України та шантажу інших держав”, – додала УЗА.

Як підсумок, асоціація закликає світову спільноту, ООН і Туреччину не тільки спонукати Росію перестати затримувати рух суден у рамках Стамбульської зернової ініціативи і перестати використовувати продовольство як зброю, а й почати роботу з відновлення вільного судноплавства в Чорному морі для всіх країн, зокрема, вільного торговельного судноплавства до українських портів Чорного моря.

Як повідомлялося, 15 лютого міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба та віцепрем’єр-міністр із відбудови України – міністр розвитку громад, територій та інфраструктури України Олександр Кубраков закликали міжнародне співтовариство, зокрема ООН і Туреччину як гарантів Чорноморської зернової ініціативи, зажадати від РФ негайного припинення штучних затримок у роботі зернового коридору і розблокування торговельного судноплавства до українських портів Чорного моря.

Українська сторона зазначає, що представники РФ у складі інспекційних груп при Спільному координаційному центрі в Стамбулі вже кілька місяців поспіль системно затримують огляд суден, що прямують через протоку Босфор до/з українських портів.

Зокрема, російські інспектори сповільнюють терміни інспекцій, регулярно вимагають нерегламентовану документацію, відмовляються працювати в робочий час і шукають інші необґрунтовані приводи для зупинки інспектування. Щодня із запланованих 10 інспекцій зазвичай відбувається менше половини.

Підкреслюється, що така деструктивна політика Росії призвела до системного зниження вантажообігу в рамках Чорноморської зернової ініціативи. Тільки за останні три місяці світ недоотримав 10 млн тонн українського продовольства.

,

Ціни на нафту знижуються, Brent до $84,27 за барель

Ціни на нафту опускаються в п’ятницю: сигнали надлишку сировини в США переважують очікування зростання попиту в Китаї, пише Bloomberg.

Вартість квітневих ф’ючерсів на нафту Brent на лондонській біржі ICE Futures на 7:15 кв. м у п’ятницю становить $84,27 барель, що на $0,87 (1,02%) нижче за ціну на закриття попередньої сесії. У четвер ці контракти подешевшали на $0,24 (0,3%), до $85,14 за барель.

Ціна березневих ф’ючерсів на нафту WTI на електронних торгах Нью-Йоркської товарної біржі (NYMEX) опустилася до цього часу на $0,85 (1,08%), до $77,64 за барель. За підсумками попередньої сесії вартість контрактів зменшилася на $0,1 (0,1%), до $78,49 за барель.

“Інвестори намагаються оцінити, який з основних двигунів нафтового ринку виявиться найвпливовішим у наступні кілька місяців”, – зазначає старший трейдер CIBC Private Wealth Ребекка Бабін.

Найбільші китайські авіаперевізники оголосили про значне зростання завантаженості рейсів, що вказує на підйом туристичної активності, зазначає Bloomberg.

Тим часом нафтопереробні компанії КНР збільшують закупівлі сировини. За словами джерел агентства, трейдингова “дочка” Sinopec закупила в ОАЕ 10 млн барелів нафти з поставкою у квітні. Низка інших китайських нафтопереробників, включно з China National Chemical Corp. і Rongsheng Petrochemical Co., також нарощують закупівлі нафти, зокрема зі США.

Водночас міністерство енергетики США повідомило в середу, що запаси нафти в країні минулого тижня підскочили на 16,28 млн барелів. Експерти в середньому прогнозували їх збільшення на 2 млн барелів.

Дані Міненерго США цього року “послідовно дають “ведмежі” сигнали ринку, вказуючи на слабкий споживчий попит, низьку активність НПЗ і зростання запасів нафти”, – зазначають аналітики Sevens Report Research.

,

Долар США дорожчає до євро, єни та фунта

Долар США дорожчає відносно євро, ієни та фунта стерлінгів на торгах у п’ятницю на “яструбиних” заявах керівників Федеральної резервної системи (ФРС), які зміцнили трейдерів у думці про те, що американський ЦБ поки що не збирається зупиняти цикл підвищення ставки.

Президент Федерального резервного банку (ФРБ) Клівленда Лоретта Местер заявила напередодні, що бачила “переконливі докази” на користь підйому ставки на 50 базисних пунктів (б.п.) на засіданні ФРС 31 січня-1 лютого.

Федеральний комітет з операцій на відкритому ринку (FOMC) на цьому засіданні одноголосно ухвалив рішення про підвищення ставки на 25 б.п., до 4,5-4,75% річних.

Местер, як і раніше, вважає, що Федрезерву необхідно підняти базову ставку до більш ніж 5% і зберігати її вище за цю позначку деякий час, щоб повернути інфляцію під контроль.

Глава ФРБ Сент-Луїса Джеймс Баллард заявив у четвер, що, як і Местер, підтримував підйом ставки на 50 б.п. на минулому засіданні. Ні Баллард, ні Местер, не мають права голосу в FOMC цього року.

Баллард зазначив, що Федрезерву, на його думку, слід збільшити ставку до 5,25-5,5%, причому зробити це “якомога швидше”. Таким чином, Баллард вважає за необхідне підняти ставку на 75 б.п. з нинішнього рівня, зазначає Market Watch.

“Подальше підвищення ставки може допомогти закріпити дезінфляційний тренд у 2023 році навіть за умови триваючого зростання економіки і сильного ринку праці”, – сказав Баллард.

Розрахований ICE індекс, що показує динаміку долара відносно шести валют (євро, швейцарський франк, єна, канадський долар, фунт стерлінгів і шведська крона), додає 0,53% у п’ятницю, ширший WSJ Dollar Index – 0,38%.

Пара євро/долар за даними на 7:45 кв торгувалася на рівні $1,0638 порівняно з $1,0672 на закриття ринку в четвер.

Курс фунта опустився до $1,1948 з $1,1988 напередодні.

Вартість американської валюти щодо ієни зросла до 134,71 ієни проти 133,94 ієни за підсумками попередніх торгів.

Пара долар/юань торгується на рівні 6,8755 юаня порівняно з 6,8607 юаня напередодні.

, ,

Фондові індекси країн АТР опускаються слідом за фондовим ринком США

Фондові індекси найбільших країн Азіатсько-Тихоокеанського регіону (АТР) опускаються під час торгів у п’ятницю слідом за американським фондовим ринком.

Тиск на ринки акцій чинять побоювання з приводу подальшого зростання процентних ставок на тлі стійкості економіки США, на яку вказали свіжі статдані, і “яструбиних” коментарів представників керівництва Федеральної резервної системи (ФРС) США.

Президент Федерального резервного банку (ФРБ) Клівленда Лоретта Местер заявила, що вважає передчасним робити висновки про те, що інфляція в США стійко стала на шлях руху до цільового показника американського ЦБ у 2%.

Хоча інфляція дещо сповільнилася з літа минулого року, її рівень все ще залишається занадто високим, сказала Местер під час заходу в Університеті Південної Флориди в четвер. Січневий звіт про динаміку споживчих цін, опублікований минулого тижня, показав, що базова інфляція практично не сповільнюється, зазначила вона.

Глава ФРБ Сент-Луїса Джеймс Баллард під час виступу в штаті Теннессі сказав, що закликав до більш різкого підвищення ставок на минулому засіданні ФРС і не виключає масштабного кроку надалі.

Значення японського індексу Nikkei 225 до 7:13 кв зменшилося на 0,7%.

Лідерами зниження котирувань виступають акції інтернет-компанії Rakuten Group Inc. (-5,5%), Recruit Holdings Co. Ltd., що володіє сайтами пошуку роботи, (-3,9%) і виробника промислового обладнання Keyence Corp. (-2,6%).

Крім того, дешевшають папери інвестиційно-технологічної SoftBank Group (-2,1%), виробника споживчої електроніки Sony (-2,3%), найбільшого в Азії ритейлера одягу Fast Retailing (-0,7%).

Китайський індекс Shanghai Composite до 7:23 кв опустився на 0,1%. Гонконгський Hang Seng втратив 0,7%.

Найбільше зниження на Гонконгській фондовій біржі показують котирування акцій виробника комп’ютерів Lenovo Group Ltd. – на 4%, ювелірної компанії Chow Tai Fook Jewellery Group Ltd. – на 3,8% та інтернет-компанії Baidu Inc. – на 2,8%.

Ціна паперів інтернет-гіганта Alibaba опускається на 1,4%, виробника споживчої електроніки Xiaomi Corp. – на 2,4%, інтернет-компанії Meituan – на 2,6%.

Значення південнокорейського Kospi до 7:23 кв зменшилося на 0,9%.

Котирування паперів одного з найбільших у світі виробників чипів та електроніки Samsung Electronics Co. знизилися на 1,7%, автовиробника Hyundai Motor – на 0,5%.

Австралійський індекс S&P/ASX 200 за підсумками торгів упав на 0,86%.

Капіталізація найбільших гірничодобувних компаній світу BHP і Rio Tinto знизилася на 0,25% і зросла на 0,5% відповідно.

, , ,

До 2026 року влада Дубая планує запустити сервіс літаючих таксі

Влада Дубая знову заговорила про запуск сервісу літаючих таксі. Очікується, що такий транспорт запрацює до 2026 року.

Розмови про літаючі таксі точаться в комерційній столиці ОАЕ, яка славиться архітектурними дивами, з 2017 року, брати участь у реалізації проєкту має намір низка компаній.

Глава Дубая шейх Мохаммед бін Рашид Аль Мактум нещодавно оголосив про відновлення програми розробки літаючих таксі. Цього разу в рекламному ролику Дубай представив електричне літаюче таксі, створене компанією Joby Aviation з Санта-Крус, штат Каліфорнія.

Раніше в Дубаї також демонструвалися EHang 184 і XPeng X2 китайського виробництва, а також електричний Volocopter з Німеччини.
За словами представника Управління доріг і транспорту емірату Ахмеда Бахрозьана, реалізація плану “ще тільки починається”. “Ми ще не підписали контракт з жодним партнером”, – уточнив він.

Згідно з опублікованою програмою, місто планує створити чотири “вертіпорти”: біля найзавантаженішого у світі міжнародного аеропорту Дубая, біля центру Дубая, штучного архіпелагу Пальма Джумейра і Дубай Марини. Ці точки включатимуть у себе два стартові майданчики і чотири точки зарядки для літаючих таксі.

“Ми вважаємо, що це привабливі райони з діловими і туристичними центрами, які можуть користуватися попитом”, – зазначив Бахрозьан.
За його словами, ціни на літаючі таксі “будуть такими ж, як лімузини в Дубаї, можливо, трохи вищими”. Зараз лімузини коштують приблизно на 30% дорожче за звичайне таксі, мінімальна вартість якого близько $3,25 або $0,50 за кілометр.

Згідно з планом, спочатку будуть використовуватися пілотовані літаючі таксі, а не автономні, як обговорювалося раніше. Однак Бахрозьан уточнив, що випробування будуть продовжені і з автономними літаючими таксі.

Пілотований прототип Joby з чотирма місцями для пасажирів може пролетіти понад 240 км без підзарядки, що зробить Абу-Дабі та інші райони країни в межах досяжності. Він злітає і приземляється вертикально, а його ротори в польоті нахиляються вперед. Максимальна швидкість машини становить 320 км/год.

Очікується, що поява літаючих таксі зможе полегшити дорожню ситуацію в майже 3,5 мільйонному місті, де зареєстровано понад 1,8 млн автомобілів, які ділять шосе з машинами з інших шести еміратів ОАЕ.

,

“ТАС” за січень виплатила майже 100 млн грн відшкодувань

Страхова група “ТАС” у січні 2023 року виплатила 99,74 млн грн відшкодувань за укладеними договорами страхування, що на 8% більше, ніж було виплачено компанією за січень минулого року.

Як повідомляють на сайті страховика, понад чверть усього обсягу виплат за січень або 27,94% – припало на КАСКО: за договорами страхування наземного транспорту компанія виплатила 27,86 млн грн.

Частка ОСЦПВ у січневому портфелі виплат компанії становила 35,14%, або 35,05 млн грн.

Компанія також повідомляє, що в поточному році в 3,8 раза зросли виплати за “Зеленою карткою” – до 23,41 млн грн, що становить 23,47% від загальної суми виплат.

Водночас за договорами добровільного медичного страхування СГ “ТАС” виплатила 10,46 млн грн: таким чином, частка ДМС в портфелі виплат компанії за підсумками місяця склала 10,48%.

За іншими договорами страхування СГ “ТАС” в січні виплатила 2,96 млн грн.