Припинення постачання литовських нафтопродуктів в Україну через заборону на їх транзит територією Білорусі не матиме суттєвого впливу на поточну ринкову ситуацію, але в стратегічному плані посилить високу залежність від імпорту нафтопродуктів з Росії й Білорусі.
За даними Консалтингової групи «А-95», 2021 року на імпорт з Литви припало 9% постачань дизпального (690 тис. т), 11% бензину (265 тис. т) і 16% ринку авіагасу (57 тис. т).
«Протягом більш ніж 20 років Литва була невеликим, але стабільним джерелом постачання нафтопродуктів. Ринок зможе замістити ці обсяги, але ми втратили один із небагатьох напрямків імпорту пального», — каже директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
За прогнозами експертів, український ринок зможе оперативно замістити ці обсяги пального, чому наразі буде сприяти низьке сезонне споживання й високі запаси у виробників.
Головним компенсатором литовських обсягів в «А-95» вважають білоруські НПЗ, які зокрема традиційно відчувають профіцит бензину. Зросте навантаження також на російський напрямок і частково на НПЗ «Укртатнафта». Не виключено, що задля компенсації обсягів авіапального знадобиться імпорт морем. Також не виключено, що поновить постачання в Україну з Польщі концерн Orlen, який позбувся змоги експортувати пальне з Литви.
Головним наслідком цих перетворень стане зростання частки Росії й Білорусі на ринку. 2021 року ці напрямки забезпечили 72% імпорту дизельного пального, а з урахуванням останніх тенденцій і «литовського» чинника ця частка збільшиться більш ніж до 85%. Частка Білорусі у імпорті бензину сягне 100%.
«Маємо дуже небезпечну ситуацію, на яку треба терміново реагувати. Внутрішнє виробництво можна збільшити вдвічі, перевалку пального в портах як мінімум утричі. Це дасть змогу збалансувати джерела постачання і запобігти небажаним сценаріям», — каже Сергій Куюн. Він також акцентував на потребі створення комерційних і державних запасів нафтопродуктів, особливо для потреб залізниці й армії.
Експерти не очікують цінових коливань унаслідок припинення постачання з Литви. Наразі ринок перебуває на сезонному мінімумі споживання, а трейдери мають профіцитні запаси пального.
«Рівень цін на автозаправних станціях визначається урядом на основі зовнішніх котирувань, тому ціни в подальшому залежатимуть винятково від світової, а не внутрішньої кон’юнктури», — зазначили в «А-95»
ЛИТВА, НАФТОПРОДУКТОЗАБЕЗПЕЧЕННЯ, ПОСТАЧАННЯ ПАЛЬНОГО, УКРАЇНА