Держава має зміни акцент в оподаткуванні моторних палив, що дасть змогу мінімізувати зростання цін і забезпечить повне надходження податків у державний бюджет.
Експерти Консалтингової групи «А-95» переконані, що держава має залишити ставку податку на додану вартість на рівні 7%, а необхідний обсяг бюджетних надходжень – забезпечити за рахунок збільшення акцизного збору.
«ПДВ – найбільш криміналізований податок, саме його несплата завжди призводила до найбільших втрат казни. Зменшення ПДВ на пальне 2022 року призвело до зникнення схем з ухиляння від його сплати на ринку нафтопродуктів, оскільки це втратило сенс. Цей позитивний досвід слід використовувати й надалі», – каже директор «А-95» Сергій Куюн.
З його слів, збільшення податку до 20% призведе до ренесансу масштабних схем із використанням «податкових» ям, необлікованої готівки на АЗС, фіктивних угод купівлі-продажу нафтопродуктів. Відповідно держава не отримає очікуваного обсягу податкових надходжень.
Потреби бюджету в збільшенні надходжень можна забезпечити за рахунок підвищення й збалансування акцизів. Цей податок легше адмініструвати, оскільки його сплачують на митниці й у місцях виробництва, які є у обмежених кількостях, тому це оподаткування легше контролювати.
Як приклад, за розрахунками експертів групи, надходження від збільшення ПДВ з 7% до 20% може забезпечити акциз на бензин і ДП обсягом 190 євро за 1000 л (ставки до початку повномасштабного вторгнення рф – 213 і 139,5 євро відповідно) і 150 євро на скраплений газ (52 євро за 1000 л).
«Акцизні ставки, які діяли до 2022 року, не відповідають поточним реаліям паливного ринку України, а також елементарно соціально несправедливі. Споживачі різних видів палива несуть нерівномірне податкове навантаження», – заявив Сергій Куюн.
Окрім інтересів бюджету, наведений підхід до оподаткування дозволить запобігти зростанню цін. Згідно з розрахунками «А-95», збільшення податкової складової становитиме 3-4 грн/л залежно від виду пального, що взагалі може пройти непомітно для споживачів за рахунок зменшення торговельної націнки у роздрібних мережах, а за сприятливої кон’юнктури зовнішнього ринку – навіть зберегти потенціал для подальшого зниження для бензинів і ДП.
У свою чергу повернення до рівня ставок акцизу і ПДВ, які були до широкої війни, обіцяє зростання податкової складової на 11 і 8 грн за літр для бензинів і дизпального відповідно, що у будь-якому разі призведе до відчутного зростання кінцевих цін.
Експерти також не бачать загрози у вигляді втрати скрапленим газом своєї конкурентної переваги порівняно з бензином (50-55% від його вартості), відповідно інтереси споживачів автогазу буде збережено.
У Консалтинговій групі «А-95» також наголосили, що збільшення акцизів – це крок на шляху синхронізації ставок з європейськими, на що очікують міжнародні фінансові партнери України.
«Новий підхід до оподаткування моторних палив гарантовано наповнить бюджет, захистить споживачів від цінових коливань і відповідатиме міжнародним зобов’язанням нашої країни. У разі повернення до старих ставок ПДВ й акцизів держава надасть потужний стимул для повернення тіньової економіки й зростання цін», – резюмували у Консалтинговій групі «А-95».