Business news from Ukraine

“УКРОБОРОНПРОМ” УКЛАВ З АМЕРИКАНСЬКИМИ ОБОРОННИМИ КОМПАНІЯМИ ТРИ УГОДИ ПРО СПІВПРАЦЮ НА ЗАГАЛЬНУ СУМУ $2,5 МЛРД

Генеральний директор державного концерну “Укроборонпром” Юрій Гусєв у межах візиту до США провів низку робочих зустрічей із провідними американськими оборонними компаніями, сторони досягли домовленостей про співпрацю й уклали три угоди на загальну суму $2,5 млрд.

Як повідомляє прес-служба держконцерну “Укроборонпром”, було проведено переговори з керівництвом американської компанії Lockheed Martin Corporation, зокрема з віце-президентом Раймондом Пізеллі.

“Результатом стало рішення про співпрацю у сфері оборонно-промислового комплексу. Йдеться, зокрема, про розробку спільних проектів та програм, організацію досліджень та розробок. Також сторони домовились про взаємодію у сфері комплаєнсу – це важливо задля дотримання високого рівня прозорості у подальшому співробітництві”, – йдеться в повідомленні.

“Укроборонпром” також співпрацюватиме з компанією Harris Global Communications Inc., що входить до групи компаній L3Harris Technologies, яка є одним зі світових лідерів оборонних технологій.

Укладена угода передбачає реалізацію спільних проектів, зокрема щодо постачання продукції в Україну, включаючи подальшу її інтеграцію в повітряні, наземні та морські системи.

Крім того, було укладено угоди з компанією-постачальником оборонної продукції Global Ordnance і з міжнародною компанією Day & Zimmermann Lone Star Llc. Остання угода стосується розробки проектів із модернізації та створення нових виробничих потужностей із залученням іноземного капіталу для підприємств “Укроборонпрому”.

“Досягнуті домовленості та підписані угоди виводять на новий етап співпрацю між нашими країнами у сфері ОПК та підтверджують зацікавленість американських партнерів у співробітництві з українською оборонкою”, – зазначив Гусєв.

БІЗНЕС ПОВЕРТАЄТЬСЯ В ОФІСИ: ПІДСУМКИ 1 ПІВРІЧЧЯ 2021 РОКУ

Перше півріччя відзначилось поступовим поверненням працівників до централізованої роботи в офісні приміщення. У світі і в Україні в режимі work from home багато компаній відзначають значне зниження ефективності праці співробітників, скорочують час віддаленої роботи і поступово повертаються в офіси.
Рівень вакантності
• Загалом показник знаходиться на досить стабільному рівні, на відміну від інших періодів фінансових криз.
• Впродовж першого півріччя 2021 року, завдяки активізації попиту та незважаючи на обсяг нової пропозиції офісних приміщень, спостерігається зниження середнього рівня вакантності в бізнес-центрах А і В класів з 11,5% до 11,1%.
• Показник вакантності в бізнес-центрах А класу знизився з 10,8% на початку року до 10,6%. Вакантність в будівлях класу В знизилась з 11,6% до 11,3% відповідно.

Орендні ставки
• За результатами першого півріччя 2021 року варто відзначити помірне зростання орендних ставок на офісні приміщення.
• Найвища базова орендна ставка* (prime headline rent) залишається на рівні $26/м²/місяць, як і в 2020 році. В А класі мало місце зростання нижнього граничного показника: з $18/м²/місяць до $19/м²/місяць в першій половині 2021 року.
• У В класі діапазон орендних ставок змінився з $11-19/м²/місяць в 2020 році на $12-20/м²/місяць в першому півріччі 2021 року.
Попит
• Глобально, незважаючи на COVID-19, компанії не збираються відмовлятися від роботи в офісах. Однак на більш зрілих ринках, компанії поступово повертають співробітників в орендовані приміщення, зважаючи на темпи вакцинації. Прикладом є такі міжнародні компанії як Google, Apple, Amazon, Facebook, які відзначають необхідність фізичної пристуності в офісах для ефективної командної роботи, особливо що стосується розвитку нових проєктів.
• Українські представництва міжнародних компаній також поступово повертають співробітників в офіси відповідно до глобальної політики своїх материнських компаній.
• Загальний обсяг поглинання офісних приміщень (gross take-up) за підсумками першого півріччя 2021 року склав близько 60 000 м², що на 66% вище аналогічного показника в першому півріччі 2020 року (40 000 м²).
• Найбільш активними в частині оренди офісних приміщень були компанії з IT-сектору, частка в структурі попиту яких складає 64% (~40 000 м²). Компанії у сфері FMCG зайняли близько 10% (~5 000 м²) в структурі загального попиту.
Нова пропозиція
• Протягом першого півріччя 2021 року було введено в експлуатацію 5 бізнес-центрів загальною площею понад 71 000 м2: БЦ-довгобуд на ст.м. Лук’янівська – БЦ LUWR (GLA 27 000 м2), БЦ на ст.м. Тараса Шевченка (GLA 21 200 м2), два БЦ на вул.Зоологічній (GLA 11 820 м2; 6 000 м2) та БЦ у складі ТРЦ River Mall – БЦ River Mall (GLA 5 000 м2).
• Таким чином, станом на кінець першого півріччя 2021 року, кумулятивна пропозиція професійних офісних приміщень в Києві досягла відмітки понад 2 218 000 м². Сумарна площа введених в експлуатацію об’єктів складає близько 34,8% від загального обсягу приміщень заявлених девелоперами на 2021 рік.
• Згідно з заявами девелоперів, у другій половині 2021 року до введення в експлуатацію заплановано 8 бізнес-центрів, загальною площею ~130 000 м².
• Слід відзначити єдиний бізнес-центр класу А, що буде введений в поточному році – БЦ Magnett (GLA 44 000 м2 – 1 черга). БЦ Magnett буде найбільшим офісним центром класу А відкритим за останні 8 років (з моменту введення в експлуатацію БЦ Gulliver з GLA 70 000 м2 у 2013 році).
Довідка. Colliers International (NASDAQ, TSX: CIGI) це провідна багатопрофільна компанія з надання професійних послуг у сфері комерційної нерухомості. Офіси компанії представлені в 67 країнах світу з чисельністю більше ніж 18 000 кваліфікованих співробітників. Colliers надає експертні консультації з максимально ефективного використання нерухомості для орендарів, власників та інвесторів. Дізнайтесь більше про нас на colliers.com.
*Орендні ставки на приміщення 500 – 1 000 м² без ПДВ, без сервісних і комунальних платежів на приміщення з базовим ремонтом.

,

ВПЕРШЕ З ПОЧАТКУ ПАНДЕМІЇ СЕРЕДНІЙ ПОКАЗНИК ВАКАНТНОСТІ В ТРЦ СТАВ ЗНИЖУВАТИСЯ: ПІДСУМКИ 1 ПІВРІЧЧЯ 2021 РОКУ

Ринок торговельної нерухомості продовжує пожвавлення, реагуючи на поліпшення купівельної спроможності та настроїв населення. Порівняно з минулим роком, з виходом із жорстких карантинних обмежень, спостерігалась більша активність з боку відвідувачів ТРЦ, відкладений попит з боку покупців та досить швидка стабілізація товарообігу в орендарів.

Вакантність
• Протягом першого півріччя 2021 року, показник вакантності без урахування ТРЦ Blockbuster Mall та Retroville дещо знизився з 5% до 4,6%, у порівнянні з 2020 роком.

Рівень моментної вакантності, викликаний введенням в експлуатацію крупних проєктів: Lavina Mall (грудень 2016), Blockbuster Mall (листопад 2019) та Retroville (травень, серпень 2020).

• На момент відкриття (наприкінці 2019 року), ТРЦ Blockbuster Mall мав доволі низький показник заповнюваності, що збільшило загальний рівень вакантності з 4,4% до 11,9%. Протягом року об’єкт активно розширював пул орендарів, станом на кінець першого півріччя 2021 року рівень заповнюваності Blockbuster Mall становить 72%.
• Відповідно, загальний рівень вакантності з урахуванням ТРЦ Blockbuster Mall на ринку торговельної нерухомості складає 7,2%.

Девелоперська активність
• Протягом першого півріччя 2021 року не відбулося знакових подій. В травні було заявлено про відкриття 2 черги ТРЦ Piramida (GLA 7 500 м²) в рамках реновації. Такі найочікуваніші об’єкти як Respublika Park (GLA 135 000 м²) та Blockbuster Mall 3 черга (GLA 50 000 м²) отримали сертифікати про введення в експлуатацію.
• Станом на початок червня загальна пропозиція якісних торговельних приміщень складає 1 586 500 м².
Індекс споживчих настроїв
• Незважаючи на карантинні обмеження, порівняно з минулим роком, споживчі настрої зберігають позитивну динаміку. Станом на червень 2021 року, показник становив 72,9, що на 7,8 пунктів вище, ніж у червні 2020 року.
• Зниження захворюваності та початок вакцинації від COVID-19 в Україні дозволив людям впевненіше та активніше відвідувати торговельні центри.
Ритейлери
• Незважаючи на весняний локдаун 2021 року, загалом ритейлери легше перенесли жорсткі обмеження в порівнянні з минулим роком. Варто враховувати, що на це вплинуло неодночасне закриття всіх областей на період карантину в поточному році.
• При цьому і в часи криз, і в часи економічного росту завжди є ряд операторів, які не розвиваються або закривають локації, й навпаки є ті, хто готовий входити в проєкти.
• Вже на початку 2021 року стало відомо про поглинання мережі супермаркетів «Фуршет» продовольчим ритейлером «Сільпо». В лютому поточного року в ТРЦ Blockbuster Mall відкрився довгоочікуваний магазин IKEA формату city store, а в травні перший магазин італійського бренду KiKo Milano в ТРЦ Ocean Plaza.

Орендні ставки
• Враховуючи попередній досвід, рішення щодо подальшої співпраці між орендарями та орендодавцями приймалися швидше. Наразі ритейлери мають індивідуальні домовленості, залежно від сегмента та їх результатів роботи в діючих об’єктах.
• Спостерігається зростання орендних ставок в якісних ТЦ/ТРЦ міста Києва в середньому на 5-10%. Найвищі орендні ставки в кращих ТЦ/ТРЦ міста Києва на площі форматом 100-200 м² зупинилися на рівні ~$65/м²/місяць. На кінець 2020 року показник був на рівні ~$60/м²/місяць. Протягом першого півріччя 2021 року, орендні ставки на головних торгових вулицях становили $70/м²/місяць. У 2020 році – $65/м²/місяць.


Довідка.
Colliers International (NASDAQ, TSX: CIGI) це провідна багатопрофільна компанія з надання професійних послуг у сфері комерційної нерухомості. Офіси компанії представлені в 67 країнах світу з чисельністю більше ніж 18 000 кваліфікованих співробітників. Colliers надає експертні консультації з максимально ефективного використання нерухомості для орендарів, власників та інвесторів. Дізнайтесь більше про нас на colliers.com.

,

“ФАРМАК” АВТОМАТИЗУЄ ПРОЦЕДУРУ ПІДБОРУ ПЕРСОНАЛУ

Фармацевтична компанія “Фармак” (Київ) перша серед українських фармкомпаній впровадила систему SAP SuccessFactors для автоматизації найбільш важливих і трудомістких процесів у галузі управління персоналом, впроваджує новий модуль – SAP SuccessFactors Recruiting.

Як повідомляється у прес-релізі компанії, модуль SAP SuccessFactors Recruiting дасть змогу охопити й автоматизувати весь процес підбору персоналу – від запуску заявок на пошук людини до її виходу на роботу.

Крім того, модуль дає можливість аналізувати роботу рекрутерів за допомогою метрик HR-ефективності.

“HR-фахівці зможуть ефективніше працювати з базами резюме, вести облік внутрішніх та зовнішніх кандидатів, формувати групи найбільш релевантних претендентів відповідно до поданих заявок на підбір персоналу та зберігати результати проведених співбесід”, – уточнюють у компанії.

За словами директора з персоналу “Фармак” Вікторії Кондрашихіної, такий підхід значно скоротить трудовитрати на пошук фахівців, прискорить закриття вакансій.

“Активно цифровізуючи бізнес, “Фармак” велику увагу приділяє автоматизації HR-процесів. Вже три роки в нас працює модуль SAP SuccessFactors, який перевів в онлайн постановку, каскадування та погодження цілей, щорічне оцінювання за корпоративними та управлінськими компетенціями, формування індивідуальних планів розвитку та кадрового резерву. Минулого року почали впроваджувати модуль, який автоматизує навчання персоналу. Це дасть змогу спростити та прискорити процес набуття нових знань та перейти від паперових носіїв до управління цифровими даними. А також – розвивати E-Learning із елементами гейміфікації, зробивши навчання більш гнучким та результативним. Наразі впроваджуємо автоматизацію рекрутингу для ще більшої ефективності та вивільнення часу HR-спеціалістів на інші стратегічні завдання”, – сказала вона.

“Фармак” – лідер фармацевтичного ринку України. У продуктовому портфелі компанії понад 220 складнокомпонентних сучасних лікарських засобів. Серед основних напрямів – ендокринологічні, гастроентерологічні, кардіологічні, неврологічні, протизастудні та інші препарати.

“Фармак” щорічно реінвестує у розвиток до 90% прибутку. З 1995 року компанія інвестувала в модернізацію виробництва понад $310 млн. Щорічні інвестиції в наукові дослідження та розробки становлять приблизно $15 млн.

Виробничі потужності та лабораторно-технічний комплекс компанії отримали міжнародну сертифікацію відповідності стандартам GMP.

У 2020 році “Фармак” збільшив експортні постачання на 40%. Його продукція представлена у понад 30 країнах ЄС, Центральної та Південної Америки, СНД, Близького Сходу, Азії та ін.

,

УКРАЇНА ВИСТАВИТЬ НА АУКЦІОН СТОЛИЧНИЙ ЗАВОД “БІЛЬШОВИК” ЗІ СТАРТОВОЮ ЦІНОЮ 1,39 МЛРД ГРН

АТ “Перший київський машинобудівний завод” (ПКМЗ, колишній завод “Більшовик”) буде виставлений на приватизаційний аукціон зі стартовою ціною 1,39 млрд грн, яку в середу затвердив Кабінет міністрів, повідомив глава Фонду держмайна України Дмитро Сенниченко.

“Сьогодні Кабінет міністрів України ухвалив умови його приватизації. Як то кажуть, тепер справа за малим (не дуже) – знайти разом із представником Big-4, KPMG Україна, інвесторів для цього активу”, – написав він на своїй сторінці в Facebook у середу ввечері.

За словами Сенниченка, дату аукціону комісія визначить найближчим часом.

“Досвід попередніх конкурсів, які проводив ФДМУ, дозволяє впевнено прогнозувати, що на фінальному табло ми побачимо значно більшу цифру”, – написав глава ФДМ.

Він нагадав, що завод був заснований у 1881 році, коли швейцарський підприємець Яків Гретер купив близько 4,4 га землі на Шулявці в Києві, і через півроку тут з’явилося нове підприємство – Київський чавуноливарний і механічний завод.

“Протягом наступних понад сто років завод змінював масштаби виробництва, профіль, назву, і відчував карколомні трансформації – від беззастережного флагмана промисловості до закинутої технічно застарілої ділянки”, – написав Сенниченко, додавши, що, можливо, підприємство знову зацікавить якогось швейцарського інвестора.

Як повідомлялося, відповідно до приватизаційних умов, затверджених КМУ, новий власник підприємства повинен виконати низку соціальних і економічних умов, зокрема погашення заборгованостей із заробітної плати та ЄСВ, виконання чинного колективного договору і недопущення звільнення протягом певного терміну.

Крім цього, покупець повинен інвестувати в модернізацію підприємства не менше 57 млн грн протягом трьох років, зберегти частину виробництва, що має потенціал, на майданчику в Києві або Жашкові, або інших виробничих потужностей в Україні.

Також умовами передбачено погашення заборгованостей АТ “ПКМЗ” перед трудовим колективом, бюджетом та іншими кредиторами (зараз борги нараховують понад 500 млн грн.)

Крім того, спільно з Державним концерном “Укроборонпром” схвалили рішення про передачу обладнання для виготовлення продукції спецпризначення на баланс оборонним підприємствам.

“КПМГ Україна” у жовтні 2020 року став переможцем проведеного ФДМ конкурсу з відбору радника з приватизації ПКМЗ, в якому брало участь ще дві компанії. Аукціонна комісія з приватизації “ПКМЗ” за пропозицією радника направила уряду пропозицію встановити стартову ціну 1 млрд 398,017 млн грн.

Наразі завод у декількох цехах, зокрема, виробляє великогабаритне обладнання, машини та виробничі лінії для гумопереробної, вугільної, хімічної, сільськогосподарської галузей. Завод також здає приміщення в оренду.

У 2020 році ПКМЗ збільшив виручку на 3,6% – до 84,21 млн грн, проте наростив чистий збиток на 2,8% – до 22,45 млн грн. Станом на 1 липня 2020 року на заводі працювало 315 осіб.

Відповідно до представленого ФДМ в червні оновленого графіка, конкурс з продажу ПКМЗ заплановано на жовтень цього року.

, ,

МОЗ УКРАЇНИ ПІДПИСАЛО МЕМОРАНДУМ ПРО СПІВПРАЦЮ З ФАРМКОМПАНІЄЮ MEDTRONIC

Міністерство охорони здоров’я України підписало меморандум про співпрацю з провідною американською компанією Medtronic у межах робочого візиту президента України Володимира Зеленського до США, повідомляється на сайті відомства.

“Підписання меморандуму дасть нам змогу спільно з Medtronic працювати у галузі інноваційних біомедичних технологій, отримати значну підтримку для удосконалення кваліфікації наших лікарів та впроваджувати ефективні скринінгові рішення для реалізації програми президента України “Здорова Україна”, – прокоментував подію міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко.

Згідно з повідомленням, планується розширити співпрацю в частині комплексної протидії серцево-судинним захворюванням і впровадження інноваційних технологій для запобігання ускладненням у хворих із цукровим діабетом.

“У рамках співпраці домовились розглянути можливість локалізації виробництва певних медичних виробів компанії в Україні в рамках державної підтримки проектів із значними інвестиціями, так званих інвест-нянь, а також розширення співпраці Medtronic з українськими компаніями, що спеціалізуються на IT-рішеннях”, – зазначили в МОЗ.

Окрім того, планується співпраця в науковій сфері.

Medtronic – світовий лідер у галузі медичних технологій і супутніх послуг. Має потужне представництво в країнах Східної Європи, навчає лікарів у всіх можливих сферах медичної допомоги для лікування понад 70 різних хронічних і неінфекційних хвороб.

, ,