Business news from Ukraine

Попит на нові автобуси в Україні скоротився на 13%

Первинні реєстрації нових автобусів (включно з мікроавтобусами) в Україні в червні знизилися на 13%, або на 19 од., порівняно з травнем поточного року – до 147 од., свідчить статистика асоціації “Укравтопром”.

Згідно з оприлюдненими в Телеграм-каналі асоціації даними, порівняно з червнем 2022 року, коли було зареєстровано лише 32 автобуси, ринок зріс учетверо.

На позиції лідера минулого місяця (як і в травні) утрималися автобуси марки Citroen із реєстрацією 64 од. (у червні-2023 – 3 од.), друге місце – в Ataman виробництва АТ “Черкаський автобус” із реєстрацією 48 машин проти 41 у травні-2023 і трьох – у червні минулого року.

Третє місце зберегли українські “Еталон”, незважаючи на реєстрацію лише шести машин проти 32 од. у травні-2023.

Водночас, згідно з інформацією в ProZorro, автобуси цієї марки останнім часом частіше перемагають у тендерах на закупівлю шкільних автобусів областями України за кошти місцевих бюджетів і субвенції з держбюджету.

Автобуси Volkswagen з реєстрацією двох машин (як і в травні) зберегли четверте місце в рейтингу продажів нових автобусів у червні, по стільки ж зареєстровано автобусів ЗАЗ, Ford і турецьких Guleyuz.

Крім того, у червні в Україні зареєстровано по одному автобусу Renault та української Ruta.

Таким чином, у січні-червні 2023 року загальні первинні реєстрації нових автобусів усіх класів в Україні становили 779 од. – майже у 2,2 раза більше, ніж за той самий період 2022 року.

“Вераллія Україна” отримала понад 91 млн грн чистого прибутку

Виробник скляної тари “Вераллія Україна” (с. Зоря, Рівненська обл.), дочка французької Verallia, у січні-березні поточного року отримала чистий прибуток у розмірі 91,06 млн грн проти збитку 84,64 млн грн за той самий період 2022 року.

Згідно з оприлюдненим у вівторок квартальним звітом підприємства в системі розкриття інформації Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР), чистий дохід компанії зріс на 46,5% – до 636,04 млн грн.

“Протягом першого кварталу 2023 року “Вералія Україна” продовжила вести основну діяльність, незважаючи на воєнний стан, мобілізацію значної кількості працівників і ведення активних бойових дій на території країни, і не втратила свої позиції на ринку склотари в Україні. Зокрема, у першому кварталі почала поступово збільшувати кількість виробленої продукції”, – зазначила компанія.

Згідно зі звітом, валовий прибуток підприємства за вказаний звітний період становив 201,7 млн грн проти збитку 42,61 млн грн у першому кварталі 2022 року, операційний – 164,31 млн грн (збиток 67,81 млн грн).

ПрАТ “Вералія Україна” виробляє скляну тару для алкогольних напоїв і продуктів харчування, на підприємстві працює понад 480 осіб.

Безпосередньою материнською компанією є німецька Verallia Deutschland, а фактичний контроль здійснює Verallia Packading.

За інформацією на сайті компанії, на початку квітня поточного року завдяки партнерам і групі Verallia вона перезапустила піч, яка безперервно працювала з 2016 року, але була контрольовано зупинена в лютому 2022 року з початком повномасштабної війни.

“Після ремонту цеху з випуску скла виробництво було розпочато із замовлень для ключових клієнтів, таких як Nemiroff, Bayadera і Луцькфудз. Ми бачимо, що український ринок почав відновлюватися, і наші партнери мають гостру потребу у високоякісному склі, тому відновлюємо виробництво преміальної лінійки Selective Line і позицій більших розмірів, до 1,75 л”, – наголошується в повідомленні на сайті.

Згідно з річним звітом “Вералія Україна” на сайті компанії, торік вона отримала 37,21 млн грн збитку проти чистого прибутку 19,13 млн грн роком раніше при зростанні чистого доходу на 16% – до 2 млрд грн.

Група Verallia, за інформацією на її сайті, – європейський лідер і третій за величиною у світі виробник скляної упаковки для напоїв і продуктів харчування. Має 34 скляних заводи, п’ять заводів з випуску декору і 12 центрів переробки склобою (скловиробів) у 12 країнах, щорічно виробляє 17 млрд скляних пляшок і банок для постачання в 10 тис. компаній – від місцевих сімейних виробників до великих міжнародних брендів.

,

“Укрзалізниця” скоротила вартість перевезення зернових вантажів

“Укрзалізниця” істотно скоротила вартість перевезення зернових вантажів залізницею (за рахунок зменшення вагонної складової тарифу), а також зафіксувала середні швидкості руху вагонів на квартал до 1 вересня 2023 року, повідомив заступник директора департаменту комерційної роботи УЗ Валерій Ткачов.

“З 1 липня 2023 року вартість використання вагонів-зерновозів АТ “Укрзалізниця” становить 300 грн/добу без ПДВ”, – написав він у Facebook.

Згідно з оновленими тарифами УЗ, вартість перевезення 1 тонни зерна залізницею становить під час транспортування на відстань 300 км у напрямку експорту через морські порти і сухопутні переходи 9,4 $/тонна і 11,4-11,9 $/тонна відповідно, на відстань 400 км – 11,7 $/тонна і 13,7-14,3 $/тонна; на 500 км – 13,4 $/тонна і 15,4-16,3 $/тонна; на 600 км – 15 $/тонна і 17,2-18,2 $/тонна.

У вартості перевезення враховано, зокрема, додаткові збори за станцією відправлення (2500 грн/вагон), дві доби використання вагона під час навантаження/вивантаження, провізні платежі, повернення порожніх вагонів та інші показники.

Правління УЗ також зафіксувати середні швидкості руху вагонів до 1 вересня 2023 року (на квартал) для прогнозованості роботи вантажовідправників із рухомим складом УЗ.

Раніше середня швидкість руху вагонів змінювалася щомісяця й оголошувалася 28 числа.

“Це дасть змогу відправникам краще планувати свою роботу у вагонах “Укрзалізниці”, а також точно розрахувати вартість перевезення”, – резюмував Ткачов і закликав відправників зернових вантажів активніше використовувати рухомий склад УЗ для перевезення зерна.

, , ,

Рейтингове агентство Рюрік відкликало рейтинги страховика “Грандвіс”

Рейтинговий комітет Національного рейтингового агентства “Рюрік” 23 червня відкликав рейтинги ПрАТ СК “Грандвіс” (Чернігів), повідомляється на сайті РА.

Як пояснюється в повідомленні, рейтинг відкликано у зв’язку з тим, що позичальник не надає необхідної інформації для оновлення рейтингу або з інших причин.

Як повідомлялося, РА “Рюрік” 7 березня 2023 року підтвердило довгостроковий кредитний рейтинг позичальника на рівні uaАА інвестиційної категорії з прогнозом “у розвитку”.

Аналізуючи результати діяльності компанії за 2022 рік, до позитивних факторів агентство віднесло високі показники ліквідності компанії. Так, коефіцієнт швидкої ліквідності станом на 1 січня 2023 року становив 952% за рекомендованих 60%. Також РА відзначили високий запас платоспроможності якості активів, достатній рівень фінансової автономії страховика, оскільки рівень покриття активів і страхових резервів власним капіталом становив 85% і 1109% відповідно.

До негативних факторів віднесено невисоку диверсифікацію страхового портфеля компанії за видами страхування. За результатами 2022 року на три найбільші види страхування припадало близько 81% страхових платежів, що, як зазначалося, свідчить про високу залежність компанії від ключових напрямів страхової діяльності, її суттєву затратність з огляду на високу питому вагу адміністративних витрат.

СК “Грандвіс” працює на страховому ринку з 1995 року. Спеціалізується на ризикових видах страхування.

Статутний капітал компанії – 14,3 млн грн.

, , ,

Мінекономіки прогнозує подорожчання дизпалива та бензину

Перший віцепрем’єр-міністр економіки України Юлія Свириденко прогнозує, що роздрібна ціна дизельного пального впродовж місяця збільшиться на 5 грн/літр, бензину – на 7-8 грн/літр.

“Ми бачимо і прогнозуємо разом з операторами АЗС, що до кінця липня зростання буде на 5 грн на дизпаливо і 7-8 грн – на бензин”, – сказала вона в ефірі національного марафону у вівторок.

Свириденко уточнила, що арифметично повернення на довоєнний рівень акцизів на моторне паливо і підвищення ПДВ на нього може призвести до зростання ціни ДП на суму до 8 грн/літр, бензину – до 11 грн/літр. Водночас накопичені запаси пального і відсутність дефіциту не повинні призвести до різкого зростання цін.

“Ми бачимо, що не буде різкого зростання ціни. Є кілька факторів – немає дефіциту, є запаси, ринок у Європі залитий ресурсом, тому різких стрибків не буде. Багато що, звісно, залежить від цінової кон’юнктури у світі, але на сьогодні ми не очікуємо різких коливань”, – додала вона.

Як повідомлялося з посиланням на директора А-95 Сергія Куюна, ціни на паливо не підніматимуться одразу з 1 липня, але зростатимуть поступово. За його словами, на 11 грн/л зросте податкове навантаження на бензин, на 8 грн/л – на дизпаливо, на 3 грн/л – на скраплений газ.

“Якусь частину, мінімум, 2-3 грн/л, на себе заберуть мережі, але дизпаливо додасть стовідсотково 5 грн/л, бензин – 7-8 грн/л. По газу на ті ж 3 грн/л ціна і підвищиться”, – прогнозував він у коментарі “Енергореформі” за кілька днів до кінця червня.

Багато чого залежатиме від закупівельної вартості нафтопродуктів, більша частина яких імпортується. На думку Куюна, якщо світові ціни проваляться, то будуть передумови для того, щоб вони компенсували підвищення податкового навантаження.

У середині березня 2022 року Рада ухвалила закон про додаткові податкові стимули для підтримки бізнесу під час війни, спрямований, зокрема, на утримання цін на паливо. Згідно з ним, тимчасово, на період дії воєнного стану, на паливо встановлювали нульовий акциз і ПДВ у 7% замість 20%.

21 вересня 2022 року Рада ухвалила законопроєкт №7668-д про повернення акцизів на моторне пальне, встановивши їх на бензин і дизель у розмірі EUR100 (тут і далі 1000 літрів), на скраплений газ, бутан та ізобутан – EUR52, на альтернативне моторне пальне та біодизель – EUR100.

ПДВ для всіх видів палива залишився на рівні 7%. Але згідно з цим законом, з 1 липня 2023 року податки на паливо повертаються на довоєнний рівень: ПДВ – до 20%, акциз на бензин – до EUR213, на дизпаливо – до EUR140 за 1000 л.

, ,

Парламент України планує на найближчому засіданні розглянути законопроєкт про медичний канабіс

Верховна Рада планує на найближчому пленарному засіданні розглянути законопроєкт №7457 щодо регулювання обігу рослин роду конопель (Cannabis) у медичних, наукових і промислових цілях, для створення умов розширення доступу пацієнтів до лікування онкологічних захворювань і посттравматичних стресових розладів, отриманих унаслідок війни, повідомив член фракції “Голос” Ярослав Железняк.

“На найближчому пленарному засіданні має бути винесено (на розгляд) проєкт закону про легалізацію медичного канабісу №7457. З голосами, і правда, поки ризиковано”, – написав він у своєму телеграм-каналі у вівторок.

Законопроєкт пропонує створити нормативні умови для законного обмеженого обігу канабісу, смоли канабісу, екстрактів і настоянок канабісу з визначеною законом метою, зокрема, для їхнього використання в медичних, промислових цілях, наукової та науково-технічної діяльності, а також його сортів у певних сферах діяльності.

В уряді вважають за необхідне врегулювати питання, що стосуються організації діяльності на кожному етапі такого обігу, включно з операціями із ввезення, вивезення, транспортування територією України, зберігання та реалізації конопель, сприяти підвищенню рівня та якості медичного обслуговування населення шляхом забезпечення реалізації права на охорону здоров’я із застосуванням більш ефективних лікарських засобів і методів лікування, зокрема, у сфері паліативної медицини, що, серед іншого, базуються на симптоматичному лікуванні, а також на симптоматичному лікуванні, а також на лікуванні, що здійснюється за допомогою засобів захисту.

Як повідомлялося, законопроєкт №7457 Кабінет міністрів подав до Верховної Ради в червні 2022 року. Профільний комітет парламенту з питань здоров’я нації порекомендував ухвалити його за основу. Пізніше, у вересні, голова комітету Михайло Радуцький (“Слуга народу”) заявив, що в Раді, ймовірно, не знайдеться достатньо голосів для підтримки законопроєкту про медичний канабіс.

,