Ціни на моторне паливо стабілізуються на початку серпня після того, як на ринок вийдуть нові партії пального з урахуванням акцизу в структурі ціни, вважає директор консалтингової групи “А-95” Сергій Куюн.
“Це станеться, коли обсяги пального з новим податковим навантаженням, які почали розмитнюватися з 1 липня, повністю замістять собою старі запаси. За нашими очікуваннями, це відбудеться на початку серпня”, – сказав експерт на брифінгу в “Укрінформі” в понеділок.
За словами Куюна, певним прогнозним індикативом для майбутніх цін на пальне на роздрібному ринку може послужити оптовий ринок, який набагато швидше реагує на фіскальні зміни.
“Оптовий ринок вирізняється тим, що там немає залишків у операторів, вони працюють дуже швидко і дуже швидко включають у ціни всі нові обставини та фактори. Оптовий ринок почав зростати ще наприкінці червня і на сьогодні маємо таку картину: по бензину А-95 ціни збільшилися на 7,74 грн/л, по дизпаливу – майже на 7 грн/л. У цьому ринку нові податки вже є і його можна проектувати і на майбутні роздрібні ціни”, – зазначив директор “А-95”.
Зі свого боку, за даними консалтингової групи, за перший тиждень липня в роздробі ціна на А-95 у середньому зросла на 3 грн – до 47,90 грн/л, дизпаливо – на 3,45 грн, до 46,86 грн/л, скраплений газ – на 1,47 грн, до 23,39 грн/л.
“Основним фактором подорожчання став ПДВ, оскільки цей податок сплачується одразу на момент продажу і одразу автоматично вступив у дію. Далі очікуємо, що ціна буде поступово зростати вже за рахунок акцизу, акцизний збір сплачується на момент перетину кордону”, – пояснив експерт.
Як він нагадав, податкове навантаження на моторні палива з 1 липня збільшилося на А-95 – на 11 грн/л, дизпаливо – на 8 грн/л, скраплений газ – на 3 грн/л.
За інформацією директора “А-95”, у червні в Україні було зафіксовано рекордний рівень імпортних поставок дизпалива з початку повномасштабної російської агресії на рівні 650 тис. тонн.
“Відповідно, це говорить про те, що трейдери готувалися до цього, привезли багато пального з низьким податком. Цей запас зараз буде реалізовуватися і поступово на ринок буде надходити моторне паливо вже з новими податками. І коли ця ротація запасів завершиться, тоді можна буде говорити про повну інтеграцію нових податків у ціну”, – резюмував експерт.
Як повідомлялося, у середині березня 2022 року Рада ухвалила закон про додаткові податкові стимули для підтримки бізнесу під час війни, спрямований, зокрема, на утримання цін на паливо. Згідно з ним, тимчасово, на період дії воєнного стану, на паливо встановлювали нульовий акциз і ПДВ у 7% замість 20%.
Рада 21 вересня 2022 року ухвалила законопроєкт №7668-д про повернення акцизів на моторне пальне, встановивши їх на бензин і дизель у розмірі EUR100 (тут і далі – за 1 тис. літрів), на скраплений газ, бутан та ізобутан – EUR52, на альтернативне моторне пальне і біодизель – EUR100. ПДВ для всіх видів палива при цьому залишився на рівні 7%.
Однак згідно з цим документом, з 1 липня 2023 року рівень податків на пальне повернувся до довоєнного рівня: ПДВ – до 20%, акциз на бензин – до EUR213, на дизпаливо – до EUR140 за 1 тис. л.
Світовий обсяг виробництва нержавіючої сталі в січні-березні 2023 року знизився на 5% порівняно з аналогічним періодом минулого року – до 13,665 млн тонн, водночас виробництво скоротилося в усіх основних регіонах, окрім Китаю, повідомляють у пресрелізі Міжнародної організації виробників нержавіючої сталі (The world stainless association, колишній Міжнародний форум нержавіючої сталі – International Stainless Steel Forum, ISSF).
Згідно з інформацією, в Європі в I кварталі поточного року виробництво нержавіючої сталі скоротилося на 12% до січня-березня 2022 року – до 1,637 млн тонн, у США – на 16% – до 478 тис. тонн.
В Азії (без урахування Китаю і Південної Кореї) виплавка нержавіючої сталі зменшилася на 16,6% – до 1,631 млн тонн, тоді як у Китаї зросла на 4,1% – до 8,273 млн тонн.
В інших регіонах (Бразилія, Росія, ПАР, Південна Корея та Індонезія) зафіксовано зниження виробництва на 19,8% – до 1,646 млн тонн.
Як повідомлялося, випуск нержавіючої сталі у світі за 2022 рік знизився на 5,2%, до 55,255 млн тонн. При цьому в Європі у 2022 році випуск скоротився на 12,4% до 20221 року – до 6,294 млн тонн, у США – на 14,8% – до 2,017 млн тонн. В Азії (без урахування Китаю і Південної Кореї) виплавка нержавійки зменшилася на 4,9% – до 7,411 млн тонн, тоді як у Китаї скоротилася на 2% – до 31,975 млн тонн.
В інших регіонах було зафіксовано зниження виробництва на 9,1% – до 7,557 млн тонн.
Імпорт енергоносіїв в Україну в 2021-2022 рр
Джерело: Open4Business.com.ua та experts.news
Аналітики NASA Harvest (Програма з продовольчої безпеки та сільського господарства), ґрунтуючись на супутниковому аналізі, прогнозують загальне виробництво пшениці в Україні у 2023 маркетинговому році на рівні 25-26,5 млн тонн, з яких 21-22 млн тонн буде зібрано на підконтрольній Києву території, ще 4,1-4,4 млн тонн – на тимчасово окупованих територіях, повідомляє офіційний сайт NASA Harvest. Згідно з даними супутникового аналізу, врожайність пшениці в середньому становитиме 4,27 тонна/га для всієї України, зокрема 4,53 тонна/га на підконтрольній території, 3,3 тонна/га на – окупованій.
За інформацією NASA Harvest, посівні площі під пшеницею по всій країні оцінюються в межах 5,8-6,2 млн га, з яких 4,6-4,9 млн га на контрольованих територіях, 1,2-1,3 млн га – на тимчасово окупованих територіях.
“Загалом оцінка виробництва пшениці цього року близька до минулорічної, що зумовлено меншою посівною площею та вищою врожайністю порівняно з минулим роком, яка буде трохи нижчою за середній показник за п’ять років (до війни) у 27,9 млн тонн. Це передбачає, що вся посіяна пшениця буде зібрана і що супутники не можуть надати інформацію про те, хто збирав пшеницю і чи отримає Україна економічні вигоди від своїх родючих сільгоспугідь”, – резюмували в NASA Harvest.
Первинні реєстрації електромобілів в Україні в січні-червні зросли втричі порівняно з тим самим періодом 2022 року – до 12,6 тис. од., зокрема 2,8 тис. становили нові авто, 9,8 тис. – старі, повідомив “Укравтопром” у Телеграм-каналі.
При цьому частка нових зросла до 22% з 18% у січні-червні-2022.
Як повідомлялося, у січні-червні 2022 року було зареєстровано 4,145 тис. електромобілів – на 14% більше, ніж за перше півріччя 2021 року.
За інформацією асоціації, ТОП-5 нових електромобілів першого півріччя поточного року сформували Volkswagen ID.4 (899 од.), DongFeng/Honda M-NV (497), Volkswagen ID.6 (168), Honda е (146) і BMW iX – 87.
У сегменті старих стабільно і з великим відривом лідирує Nissan Leaf (1921 од.). Далі йдуть Volkswagen е-Golf (940), Tesla Model 3 (908), Volkswagen ID.4 (724) і Tesla Model Y – 637.
Раніше “Укравтопром” також повідомляв у Телеграм-каналі, що на ринку нових легкових автомобілів в Україні в січні-червні частка електрокарів зросла на 4 п.п. – до 10%, частка гібридів збільшилася до 18% (на 5 в.п.), тоді як частка машин з бензиновими двигунами знизилася з 57% до 49%, дизельних авто – до 22% (на 1 в.п.),
“Зростаючий попит на гібриди та авто на акумуляторних джерелах живлення стрімко змінює структуру ринку”, – зазначили в “Укравтопромі”.
Як повідомлялося, українці 2022 року придбали 13,6 тис. електромобілів – у 1,5 раза більше, ніж роком раніше, при цьому частка нових зросла до 17% із 14%.